تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

اکسیژن درمانی هنگام ورزش (قسمت دوم )

آنچه می خوانید...

قدم چهارم  Step 4

در این روش  یعنی اکسیژن درمانی با جریان زیاد و در حال ورزش در دومین  مرحله از فرایند درمان ما فرد را در عرض سی دقیقه از طریق صندلی های مخصوص EWOT- Massager Chair  و  با  دادن اکسیژن ۱۰۰% با جریان

بالا High Oxygen Flow   در حالی که فرد روی صندلی نشسته است و ماساژ الکتریکی باعث بهبود گردش خون محیطی تمام بدن می گردد بر اساس داده های فیزیکی حجم مناسبی Adequate Flow با غلظت مناسب اکسیژن Adequate Oxygen Concentration به مریض خواهیم داد.

پزشکان محترم می توانند برای بررسی اکادمیک به سایت http://ajpcell.physiology.org/content/275/1/C1  مراجعه کنند.

اکسیژن درمانی

لزوم  صندلی ماساژور بخصوص در افرادی که دچار اختلالات عروق محیطی Peripheral Vascular Disease  مثل   ( واریس پا – واریس ران یا واریس لگن ) هستند برای ایجاد یک  جریان خون موثری که بتواند خونی را که از مدتها قبل دچار ایستایی یا استاز Hemostasis  شده بوده را در جریان خون سیستمیک Systemic Circulation وارد می کند.

این حجم خون که حد اکثر ۲۰% حجم کل خون فرد است به روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT  اشباع از اکسیژن می گردد.

این موضوع بسیاری از کمبود اکسیژن سلولی را جبران می کند تقریبا تمام افراد که در یک هوای پاک قدم زده باشند می دانند که افزایش اکسیژن ورودی به بدن نشاط و انرژی می دهد.

روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT  برای ورزشکاران حرفه ایی که به فعالیت های انفجاری و سریع نیاز دارند  (دونده های  دو صد متر – فوتبالیست ها – رزمی کاران- والیبالیست ها و تمام انواع ورزش های سریع و.. ) به دلیل پاکسازی میو گلبین  از سموم و الاینده های قوی که جایگزین محل اتصال به اکسیژن هستند کمک بسیار زیادی می کندحتی درتمرین های ورزشی با اینکه بدن انرژی زیادی می سوزاند و باید دچار خستگی مفرط شود میبینیم که به دلیل افزایش حجم مبادله اکسیژن در دقیقه به دلیل افزایش تعداد تنفس و افزایش گردش خون سیستمی بهتر,   به تمام ارگانهای بدن, احساس نشاط و طراوت بعد از ورزش به دلیل اکسیژن رسانی بهتر به تمام بافتهای بدن است .

در شرایط عادی یک فرد در فشار یک اتمسفر هوایی تنفس می کند که حداکثر ۲۱ % اکسیژن دارد غلظت اکسیژن در سطح حبابچه های ریوی تقریباً ۱۱۰ میلیمتر جیوه برساند ولی در روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT بدلیل استفاده از اکسیژن با غلظت ۵۰%-۹۵% میلمتر جیوه که براساس نوع بیمارمشخص می گردد باعث افزایش PAo2 , وغلظت اکسیژن در آلوئولهای ریوی می شود.

از طرف دیگر در روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT  حجم اکسیژن مصرفی را می توان تا سقف ۱۶۰ لیتر در دقیقه افزایش داد این موضوع می تواند حجم های ریوی بسته شده به دلیل عدم فعالیت طویل مدت را از حالت کولاپس فیزیولوژیک خارج کرده و حجم موثر ریوی را اقزایش دهد و در  بسیاری از بیماران COPD  مزمن انسدادی ریه و بیماران CRLD  مزمن انقباضی ریوی  را با روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT  طی  حداقل هشت جلسه اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT می توانند بهبود یابند و می توان  تا ۴۰% فعالیت ریوی آنها را افزایش داد.

ورزشکاران حرفه ای امروزه از روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOTدر اکثر کشورها اروپایی برای بهبود عملکرد ورزشکاران تیم ملی و بالاتر استفاده می کنند.

همیشه باید بخاطر داشت که استفاده از روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT باعث ایجاد ماکزیمم ذخایر اکسی میوگلوبین Mb- O2 در تمامی ماهیچه های بدن می گردد .

اکسیژن درمانی

مزایای درمان به روش EWOT را می توان از نظر فیزیولوژیک  به موارد ذیل تقسیم کرد.

۱افزایش متابولیسم سلولی   Promote Cell Metabolism

افزایش انرژی بدن از آنجایی که در روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT  باعث افزایش اکسیژن درون سلولی و بخصوص در میتوکندری ها می شود و با وجود اکسیژن کافی در سطح سلولی  تولید ملکول انرژی حیاتی یا ATP افزایش می یابد .

پزشکان به سایت https://www.biologycorner.com/APbiology/cellular/notes_cell_respiration.html مراجعه کنند.

۲–  افزایش توان ورزشی Promote Exercise Performance

از آنجایی که روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد اکسیژن درمانی با جریان زیاد  EWOT باعث افزایش متابولیسم بدن و غدد درون ریز می شود لذا با افزایش میزان اکسی میوگلوبین در ماهیچه ها Muscular Myoglobin Oxygen Saturation   و هورمون هایی مانند کورتیزون و آدرنالین ترشحی می تواند واکنش سریعتری را ایجاد کند

باید دانست روش درمانی اکسیژن درمانی با جریان زیاد   EWOT در هیچ جای دنیا دوپینگ محسوب نمی گردد

۳افزایش متابولیسم بدن   Promote Cell Metabolism

در روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد    EWOT به دلیل افزایش متابولیسم بدن که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد متابولیسم پایه تعیین شده است به تعبیری باعث افزایش مصرف  حداقل ۴۰% انرژی  بیشتر در  بدن خواهد بود این مقدار برای کاهش وزن به مقدار ۱۰ کیلوگرم در مدت هشت در ماه جلسه کاملاً به اثبات رسیده است.

از آنجایی که با روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT میزان اکسیژن خون بسرعت افزایش می یابد تحقیقات نشان داده حتی پنج دقیقه بعد از شروع اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT    می تواند فشار جزیی اکسیژن در پلاسمای خونPao2  را تا ۴۰ %  افزایش دهد .  شاید بهترین و موثرترین روش شاداب سازی  استفاده منظم از روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد   EWOT است و تحقیقات زیادی اثرات ضد پیری Anti-Aging  آن را تایید می کنند .

۵- درمان بدخیمی ها     Cancer Therapy

از روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT در بسیاری از بیماریهای بدخیمی Malignancy   بخصوص سرطان های ریه Lung Cancer استفاده کرده اند و نتایج مثبت حیرت انگیزی در بدخیمی ها گزارش شده است علت این موضوع را تحریک سیستم ایمنی ریهMALT Stimulation    نسبت به بدخیمی ها  می دانند.

۶- بهبود نارسایی قلب   Promote Heart Function

تحقیقات جدید نشان داده است که   می توان با استفاده  از روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT در بسیاری از بیماریهای قلبی مانند نارسایی قلبی Hart Failure   به دلائل مختلف مانند افزایش اکسیژن رسانی  و یا رگ سازی مجدد در عروق کرونر قلبی و میوکارد در بیماران بعد از سکته قلبی Post MIدر اکثر دنیا استفاده می شود.

اکسیژن درمانی

۸- کاهش استرس و افزایش میل جنسی   Reduce Stress  and Elate Libido

تحقیقات نشان داده است که روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT در کاهش استرس های روحی و افزایش و در نتیجه افزایش میل جنسی تاثیر عمیقی دارند

۹–  سندرم خستگی مزمن  Chronic Fatigue Syndrome

در سه ده اخیر آمارها و تحقیقات متفاوتی در خصوص علت و شیوع سندرم خستگی مزمن در سراسر دنیا  شده است که اغلب با علائمی مثل کاهش انرژی عمومی بدن و  ضعف  حافظه و ضریب هوشی بیمار همراه است روش EWOT یک روش مطمئن برای درمان سندرم خستگی مزمن در افراد زیر ۴۵ سال که عارضه قلبی ندارند میباشد

۱۰- کاهش سن بیولوژیک و جوانسازیAnti- Aging Effect  

از سال ۱۹۹۸ تحقیقات وسیعی در سراسر دنیا بر روی علت های افزایش سن بیولوژیک انسان انجام شده که عللی مثل چاقی کودکی و سبک تغذیه و عدم تحرک کافی از طرف FDA  به اثبات رسیده است .

همزمان تحقیقات بیولوژیک فراوانی برای پیدا کردن علت های بیوشیمیایی این موضوع انجام شده است و علل متفاوتی مثل تجمع ترکیبات شیمیایی محیطی اععم از ترکیبات Fast Food  و آلاینده های تنفسی Respiratory Pollutant  بخصوص گاز منواکسید کربن Co و گاز ترش یا  سولفید هیدروژن H2s  را اثبات کرده اند .

تحقیقات نشان داده است که روش اکسیژن درمانی با جریان زیاد EWOT در توانایی سلول ها برای مبارزه با این مواد اکسیدنت کمک فراوانی می کند . خروج این سموم از بدن می تواند باعث بهبود عملکرد سلول های زایای تمام ارگان ها می شود و یک اثر کاهشی روی سن بیولوژیک افراد دارد.

مطب شخصی دکتر علی تارات بر اساس الگو گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا و رعایت استانداردهای جهان در زمینه انواع روشهای رایج تجویز اکسیژن اوزن طبی در خدمت شما عزیزان است.

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک "