تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات فارسی PSO / روش های درمان جدید پسوریازیس
۱۲ دقیقه

روش های درمان جدید پسوریازیس

آنچه می خوانید...

چای های گیاهی

هنگامی که من یک پسر بودم، مجذوب ماجراهای تارزان که در قالب داستان های معروف ادگار رایس بروئوز ارائه می شد قرار گرفته بودم. من به ویژه تحت هیبت توانایی تارزان برای درمان زخمی ها و بیماری با استفاده از داروهای گیاهی بودم. این واقعیت که تارزان می توانست بیماری های داخلی و خارجی را از طریق گرفتن آب گیاهان مختلف و استفاده از آنها به طور مستقیم بر روی زخم یا استعمال آنها به صورت خوراکی درمان کند، و دلایل آن برای من غیر قابل توضیح اما درست بود.

البته داستان های تارزان تخیلی هستند، اما آیا روش های این پزشک بدوی جنگلی تا کنون محقق شده است؟ هنگامی که شما درنگ کرده و در مورد آن تامل می کنید، همه آنچه که ما در این صفحه هستی در اختیارداریم، از نقطه نظر فیزیکی، از زمین نشات گرفته است. گیاهان و چای های گیاهی از اوایل تاریخ انسان جهت درمان مورد استفاده بوده اند و اکثر داروهای مدرن هنوز از گیاهان تهیه می شوند. امروزه داروهای ما معمولا به شکل کپسول، به دقت اندازه گیری و به صورت جذاب بسته بندی می شوند، اما هنوز هم در طبیعت ریشه دارند.

چای های تجاری معمولا حاوی کافئین، تئوباریم و تانین هستند که هر کدام به طور بالقوه برای بدن مضر هستند. آنها با قدرت بالا و یا در مقادیر زیاد، می توانند باعث ایجاد عصبانیت، بی خوابی، ضربان قلب سریع و اختلال در میزان قند خون شوند. در مقابل، اکثر چای های گیاهی حاوی این مواد مضر بالقوه نیستند و برخی از این چای ها در پاک سازی پسوریازیس بسیار مفید هستند. برای این منظور مصرف پنج گیاه خاص توصیه می شود. این گیاهان عبارتند از: (۱) زعفران زرد آمریکایی، (۲) نارون لغزنده (به شکل پودر پوست یا به صورت کپسول یا لوزی)، (۳) بابونه، (۴) mullein و (۵) چای بذر هندوانه.

چایOolong توسط بعضی از متخصصین پوست برای تسکین موارد اگزما پیشنهاد شده است. مطالعه بیش از صد بیمار گزارش شده در بایگانی پوست (ژانویه ۲۰۰۱) نشان داد که نوشیدن روزانه یک لیتر چای وانیل می تواند به میزان قابل توجهی التهاب و خارش را کاهش دهد.

من توصیه می کنم که بیمارانم در مصرف چای های گیاهی طبق دستور عمل کنند و اعتماد به نفس داشته باشند که با انجام این کار آنها قدم مهمی در کاهش پسوریازیس بر می دارند.

توجه: چای های گیاهی مورد اشاره در این فصل در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی به خوبی ارائه می شوند و یا می توانید جهت سفارش آنها به فهرست تامین کنندگان درج شده در پیوست D مراجعه نمایید.

چای زعفران

زعفران مورد اشاره در موارد پسوریازیس زعفران زرد آمریکایی (Carthamus tinctorius) است و نه زعفران اسپانیایی “واقعی” (Crocus sativus) که نه تنها در اسپانیا بلکه در آسیای غربی، فرانسه، اتریش و ایران نیز کشت می شود . اکثر مردم احتمالا نسبت به قیمت زعفران اسپانیایی که حداقل با نرخ ۲۵ دلار در هر اونس به فروش می رسد، شوکه خواهند شد. این مورد به این خاطر است که حدود هفتاد و پنج هزار گل برای تهیه یک پوند مورد نیاز است. ارزش آن حتی در زمان سلیمان، سه هزار سال پیش، زمانی که آن را به عنوان یک رنگ، در ضمادهای معطر و به عنوان ماده ای معطر در سالن ها و دادگاه های یونان و در حمام های رومی قرار می دادند، شناخته شده بود. امروزه به علت هزینه آن، به استثنای اهداف دارویی خاص و (در درجه اول) به عنوان طعم دهنده آن را در غذاهای خاص استفاده می کنند.

زعفران زرد آمریکایی، اغلب جایگزین انواع اسپانیایی است و عمدتا در ایالات متحده، انگلستان و کشورهای اطراف دریای مدیترانه تولید می شود. برای درمان پسوریازیس، مصرف آن بهتر از زعفران اسپانیایی است چرا که قیمت آن یک دهم می باشد.

چای زعفران نوعی است که اغلب برای درمان انواع بیماری ها، نه فقط پسوریازیس تجویز می شود. بیماری های عمده که چای زعفران برای درمان آنها مفید است، شامل پسوریازیس، انزال زودرس، مشکلات دفع، عدم هماهنگی جذب و حذف، توکسمی و زخم ها می باشد. از این لیست می توانیم با اطمینان فرض کنیم که زعفران بر روی معده و روده عمل می کند و به کاهش بیماری های پوستی ناشی از سوء عملکرد کانال گوارش کمک می کند.

توجه داشته باشید که مصرف نارون لغزنده، چای های گیاهی آمریکایی و زعفران آمریکایی برای زنان باردار یا افرادی که در معرض بارداری قرار دارند توصیه نمی شود، چرا که مصرف این مواد موجب سقط جنین شده است، البته این موضوع در موارد نادری رخ داده است.

آماده سازی چای زعفران

حدود یک چهارم قاشق چای خوری چای زعفران را در یک فنجان بگذارید، سپس آب جوش را روی آن بریزید و هم بزنید. آن را سرد کرده، فشار دهید و بنوشید. این چای باید هربار که قرار است مصرف شود به صورت تازه تهیه شود. توجه داشته باشید که بهتر است چای زعفران قبل از اتمام کارها در شب مصرف شود. برخی از بیماران گزارش می دهند که در طول روز نیز از نوشیدن چند فنجان لذت می برند. اثرات مفید چای به این شکل جلوی خونریزی کبد و کلیه ها را گرفته، افزایش هوشیاری و تسریع بهبود زخم های روده ای را سبب می شود. چای زعفران نیز آنتی سپتیک روده ای نامیده شده است. این ماده باید به عنوان بخشی ارزشمند از رژیم درمانی در نظر گرفته شود. این چای باید به طور مداوم تا زمان پاک شدن پوست، یا حداقل پنج روز در هفته، و سپس به صورت دوره ای برای ادامه “مسیر” و به منظور حذف مناسب مصرف شود.

آب زعفران نوعی از چای زعفران است که مصرف آن در موارد شدید پسوریازیس مفید است. ایده از این قرار است که کمی زعفران در تمام آب آشامیدنی مصرفی بیمار وجود داشته باشد. اگر چه آب زعفران به اندازه چای غلظت ندارد، اما اثر پاکسازی آن نابرابر است.

برای تهیه آب زعفران، یک گالن آب خالص را جوشانده و یک قاشق چای خوری از زعفران زرد را به آن اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط بیست دقیقه در این حالت بماند. این مدت زمان برای زرد رنگ شدن آب کافی است. هنگامی که آب سرد می شود، آن را تحت فشار به یک ظرف شیشه ای یا ظروف چینی یا قوطی گالن بریزید و آن را در یخچال قرار دهید. بعدا می توانید آن را به عنوان آب آشامیدنی در هر زمانی که مورد نظر است استفاده نمایید. من نوشیدن حداقل دو تا چهار لیوان آب زعفران را در روز توصیه می کنم. ممکن است این مقدار بخشی از مصرف روزانه شش تا هشت لیوان آب آشامیدنی در روز در نظر گرفته شود. در حالی که همه دیگر قوانین رژیمی دنبال شود، در طی زمان، اثر پاکسازی آب زعفران نتایج مفیدی خواهد داشت.

در صورتی که تورم در مچ پا و قسمت های پایینی پاها اتفاق افتاد، مصرف آب (از جمله آب زعفران) را به نصف کاهش دهید، زیرا این وضعیت نشان می دهد نسبت سطح آب موجود و آب دریافتی بیش از حد است. اگر این اتفاق رخ دهد، با پزشک متخصص در مورد استفاده از دیورتیک برای تسکین تورم مشورت کنید.

گاهی اوقات ممکن است احساس نیاز به ادرار کردن حتی زمانی که مثانه به تازگی تخلیه شده است، وجود داشته باشد. می توان این موضوع را به اثر پاک کنندگی چای زعفران نسبت داد. بعد از گذشت یک دوره زمانی، در جریان خونریزی کلیه، چای موجب جریان ثابت ادرار به مثانه می شود. فرد مورد نظر نسبت قبل بیشتر ادرار می کند و به همین علت، قسمت داخلی مثانه به خصوص در ناحیه اسفنکتر در پایین مثانه تا حدودی تخریب می شود. این مورد نیز به نوبه خود سبب تحریک فیبرهای کششی می شود و موجب بروز این حس می شود که حتی زمانی که لازم نیست شما مجبور شوید ادرار کنید. اگر این اتفاق بیفتد، نوشیدن چای را متوقف کنید تا این حس برطرف شود.

بخار زعفران می تواند در برخورد با ضایعات پسوریازیس موجود روی صورت مفید باشد. اگرچه این وضعیت به طور ناگهانی در صورت و دست ها ظاهر می شود، اما موارد متعددی وجود دارد که پسوریازیس در این مناطق شکسته می شود. این امر می تواند اضطراب قابل ملاحظه ای در بیمار ایجاد کند زیرا این مناطق بسیار قابل مشاهده هستند. قرار گیری سر و دست در معرض اشعه خورشید بدون شک می تواند این مناطق را نسبتا از ضایعات پاک کند، اما زمانی که این مورد کافی نباشد، برخی از بیماران من در پاک کردن پسوریازیس صورت از طریق اعمال کمی چای زعفران یا بابونه در یک حوضه آب گرم، سپس قرار دادن یک حوله بر روی سر و تکیه بر حوضچه، که اجازه می دهد بخار به آرامی پوست را تحریک کند موفق بوده اند. (این روش مشابه استفاده از Vicks VapoSteam برای برطرف نمودن سرماخوردگی سر می باشد.)

یکی از بیماران به طور خاص وقتی که بعد از بخار، از استعمال روغن کرچک بر روی ضایعات استفاده کرده و برای مدت یک شب آن را نگه داشته بود، نتایج عالی ای را به دست آورده بود. صبح روز بعد، بعد از شستن صورت خود با صابون کوتیکورا، او متوجه بهبود چشمگیری شده بود. با این حال، پاک سازی واقعی از پاک سازی عمومی تعمیم یافته بدن ناشی می شود. این موضوع ثابت شده است که در این مورد درست است که بیمار متوجه شد که درمان بخار، در بهترین حالت، تنها اثر موقت دارد. او سپس یک نصف گالن آب زعفران را در مدت چند ساعت نوشید. به این دلیل میزان ادرار ایشان بسیار زیاد بود، اما در عرض یک روز چهره او عملا ۱۰۰ درصد روشن شده بود. او این نتیجه چشمگیر را به مصرف مقدار زیادی از آب زعفرانی مربوط می داند. پاک سازی کبد و کلیه ها صورت گرفت و به تخلیه بدن از سموم انباشته کمک کرد. اکنون چهره این بیمار همواره همانطوری که می خواهد روشن می باشد.

یافتن چای زعفران زرد آمریکایی یکی از دشوارترین موارد است که حتی در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی نیز یافت منی شود. من به بیمارانم توصیه می کنم که برای تهیه آن به محصولات Baar یا فروشگاه Heritage (پیوست D را ببینید) مراجعه کنند و آن را به طور مستقیم از طریق سفارش به آنها تهیه کنند.

چای پوست نارون لغزنده

چینی ها برای مدت زیادی از مزایای فراوان نارون لغزنده بهره برده اند. آنها آن را یکی از عالی ترین مواد طبیعی و مغذی می دانند و از آن جهت قابلیت در جذب گازهای ناپایدار در بدن استفاده می کنند؛ برای عملکرد ملایم و آرام بخش در موارد انتریتیس (التهاب روده) و کولیت (التهاب روده بزرگ)؛ و به دلیل ملایم بودن و طبیعت مخاطی آن، تخلیه روده را ساده تر و موثرتر می سازد.

با توجه به این موارد و همچنین اثر گذاری چینی، می توان نتیجه گرفت که نارون لغزنده به عنوان یک پوشش محافظ در امتداد پوشش داخلی بالا و پایین روده عمل می کند. این ماده نه تنها می تواند از اشباع سموم جلوگیری کند، بلکه همچنین در درمان دیواره های نازک و متخلخل روده و نیز به تخلیه کمک  می کند.

تهیه چای پوست نارون لغزنده

حدود یک چهارم تا نیم نصف قاشق چای خوری پودر پوست نارون لغزنده را در یک فنجان آب گرم قرار دهید آن را مخلوط نموده و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه قبل از نوشیدن در این حالت باقی بماند. البته نگذارید بیش از سی دقیقه در این حالت بماند چرا که ممکن است بو بگیرد. این مخلوط باید در صبح زود مصرف شود، که زمان آن در صورت امکان باید حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه بوده و برای مدت ده روز اول رژیم ادامه داشته باشد. سپس میزان مصرف آن به جز در موارد شدید، به یک روز در میان کاهش می یابد و این روند تا زمانی که وضعیت پوست پاک شود ادامه می یابد. اکثر مردم

نسبت به مصرف نوشیدنی نارون لغزنده هیچ مشکلی ندارند، البته اگر بلع آن دشوار باشد، اضافه کردن کمی یخ به مخلوط ممکن است مفید باشد.

پوست نارون لغزنده نیز در دسترس است و می توان آن را جوید. برای بعضی افراد این موضوع دشوار نیست اما برای اغلب افراد نه تنها دشوار بلکه ناخوشایند نیز هست. جایگزین مناسب تر و راحت تر از این قرار است که موارد جویدنی شکل نارون لغزنده را از طریق فروشگاه مواد غذای بهداشتی یا یک داروخانه مجهز خریداری و مصرف کنید. مصرف مقدار کمی از این مواد در طی روز معمولا هدف مشابهی را دنبال می کند.

اهمیت مصرف زعفران و نارون لغزنده، به ویژه در موارد شدید یا مقاوم پسوریازیس، را نمی توان بیش از حد مورد تاکید قرار نداد. این چای های گیاهی بر جریان شکمی در سراسر معده اثر گذاشته و دیواره های دستگاه روده را تحریک می کنند تا موجب التیام نواحی ملتهب شوند.

به یاد داشته باشید، رویکرد ما برای کاهش پسوریازیس اساسا بر اساس رژیم غذایی، بهبود دیواره روده و حصول اطمینان از تخلیه مناسب پایه ریزی شده است. پودر پوست نارون لغزنده، در قالب یک چای یا یک چاشنی جویدنی، که به صورت منظم مصرف شود، بخش مهمی از این فرآیند درمان را تشکیل می دهد و من انجام آن را با یک استثنا مهم اجباری می دانم: همانطور که قبلا اشاره شد، زنان حامله یا زنانی که در مرحله بارداری قرار دارند باید از مصرف هر دو نارون لغزنده و چای زعفران زرد آمریکا اجتناب کنند زیرا مصرف آنها ممکن است باعث سقط جنین شود.

مهمترین عامل در مورد این چای های گیاهی این است که زمان مصرف آنها نباید بیش از حد به یکدیگر نزدیک شود؛ این بدین معنی است که باید بین مصرف نارون لغزنده و چای زعفران بین هشت تا ده ساعت فاصله بیفتد.

نکته: در صورت تمایل، می توانید توالی مصرف زعفران و نارون لغزنده را تغییر دهید. به عبارت دیگر، ممکن است زعفران در صبح و نارون لغزنده در شب مصرف شود. ممکن است مصرف آنها مطابق با برنامه کاری انجام گیرد. به یاد داشته باشید که زمان مصرف آنها نباید بیش از حد به یکدیگر نزدیک شود، چرا که این کار تاثیرات آنها را خنثی می کند. روکش های نارون لغزنده دیوار روده آسیب دیده را می پوشاند و به بهبود آن کمک می کند، در حالی که چای زعفران به تصفیه کبد، کلیه ها و کانال های گوارشی کمک می کند.

مطب شخصی دکتر علی تارات بر اساس الگو گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا و رعایت استانداردهای جهان در زمینه انواع روشهای رایج تجویز اکسیژن اوزن طبی در خدمت شما عزیزان است.

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک "