تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات فارسی PSO / روشهای درمان خانگی پسوریازیس Homecare psoriasis control
۸ دقیقه

روشهای درمان خانگی پسوریازیس Homecare psoriasis control

آنچه می خوانید...

پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی از انواع خودایمنی (سیستم ایمنی بدن به تمام ارگانهای بدن حمله کرده و تخریب ایجاد میکند ) است، تمام بیماری های خود ایمنی سیستمیک هستند  و فقط ۱۴ نوع از آنها تظاهرات پوستی دارند که پسوریازیس یکی از آنهاست.در این بیماری لایه زایای پوست دچار افزایش فعالیت به دلیل التهاب خودایمنی میگردد و تظاهراتی مانند پوسته ریزی فلس مانند ، قرمزی، خارش و گاهی درد در ناحیه ضایعات ایجاد می کند.

این بیماری انواع مختلفی دارد که نظر پزشک متخصص را میطلبد .

۱-آنچه در این بیماری مهم است این است که عامل اصلی این بیماری،حاصل برایند عوامل محیطیEnvironmental ، عوامل ژنتیک Genetic و عوامل عفونی Infection است که متاسفانه در هر سه حوزه اطلاعات اندکی وجود دارد.

۲- از آنجاییکه بیماری پسوریازیس معمولا با یک استرس شدید شروع میشود ،توصیه میگردد. این بیماران با روشهای مختلف خود را از استرس دور نگه دارند، چون به محض ایجاد تنش عصبی بیمار دچار خارش و التهاب ضایعات میگردد.

۳- نکته بسیار مهم دیگر در پسوریازیس نوع تغذیه بیمار است . واقعا به دلایل ناشناخته ای یک نسخه غذایی یکسان را نمیتوان برای تمام بیماران پسوریازیس تجویز کرد ولی آنچه مسلم است اینکه کلیه غذاهای دارای نگهدارندهStabilizer و دارای اسانس و طعم دهنده های مصنوعی به شدت وضعیت بیمار را بدتر می کنند .

۴- ورزش منظم هوازی که باعث کشش عضلات و رباطها همراه با عرق کردن شود،دردفع سموم بیماری پسوریازیس نقش کلیدی ایفا میکند ولی استفاده از هورمونها و مکمل های بدنسازی نقش مخربی دارند و کاهش وزن برای این بیماران بسیار کمک کننده است.

۵- تحقیقاتی در ژاپن و آلمان صورت گرفته که اثبات میکند پیاده روی قبل از طلوع آفتاب و دیدن طلوع آفتاب در کنترل کلیه بیماری های خود ایمنی اثر شگرفی دارد و دلایل آن تحت بررسی است .

۶- باید دانست که هیچ نوع بیماری ژنتیکی قابل درمان قطعی نیست مثل قند خون ، چربی خون ، فشار خون و.. ولی قابل کنترل هستند و روشهای کنترل بیماری های خودایمنی در جهان به دو دسته کلی تقسیم میشوند :

  • روشهای غربی با استفاده از داروهای سرکوبگر ایمنی Immunosuppression مثل کورتونها (هیدروکورتیزون ، بتامتازون ، کلوبتازول ، تریامیسونولون و ….) و یا داروهایی مثل متوتروکساید ، سیکلوسپورین ، نئوتیگازون و …این داروها ضمن اینکه اثر موقتی در ضایعات پوستی دارند و در طویل مدت باعث تشدید بیماری میشوند ، بعضا عوارض بسیار خطرناک و غیر قابل جبران برای ارگانهای حیاتی بدن مثل کبد، کلیه ، چشم ، تخمدانها و بیضه ها و دستگاه گوارش و … نیز ایجاد میکنند.
  • روشهای شرقی با استفاده از ازون به تعدیل سیستم ایمنی Immunomodulatory میپردازد، این روش با استفاده از اکسیژن فعالO3  و پر انرژی است که ضمن افزایش اکسیژن رسانی به تمام بافتهای بدن با رهاسازی نوعی اشعه گاما باعث تعدیل در رفتار ژنهای معیوب در سلولهای مادر   Stem cell یا بنیادین تولیدکننده کلیه سلولهای سیستم ایمنی شده به طوریکه رفتار تهاجمی این سلولها را به بافت های سالم تعدیل و تغییر میدهد . از این روش بیش از یک قرن است که در آلمان ، کوبا ، روسیه ، ایتالیا ، اسپانیا ، ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی استفاده میشود و تا به حال هیچ عارضه ای از اکسیژن درمانی گزارش نشده است.

روش های خانگی کنترل علائم پسوریازیس که باعث کاهش پوست ریزی ، خارش، قرمزی و ضخامت ضایعات می گردند بسیار متنوع اند و ما در اینجا سعی می کنیم کلیه این روشها را برای بیماران عزیز توضیح دهیم:

  1. مصرف ماهی تازه:

به دلیل وجود ویتامین A و D و امگا ۳ می تواند کمک کننده باشد از مصرف بی رویه کپسول یا قرص ماهی و امگا ۳ ،۶و ۹ خودداری کنید این ویتامین ها محلول در چربی هستند و مسمومیت با آنها بسیار خطرناک است.  اگرچه در بیماری پسوریازیس موارد حساسیت به ماهی کم نیست.

  1. یوگا و مدیتیشن:

روزانه ۲۰ دقیقه یوگا ضمن کاهش استرس به انعطاف پذیری مفاصل در آرتریت پسوریاتیک کمک می کند.

  1. پودر زردچوبه :

ماده موثر در زردچوبه کوروکو مینcurcumins است که یک ماده ضد التهاب پوستی است. استفاده خوراکی زردچوبه به میزان حداکثر یک گرم در روز یا استفاده از صابون زردچوبه و یا استفاده از پودر زردچوبه با روغن های کاملا گیاهی مثل روغن نارگیل و روغن گل بنفشه روغن سیاه دانه و روغن زیتون می‌تواند در تخفیف علائم بیماری پسوریازیس به خصوص درد مفاصل و به خصوص اگر با روغن خشخاش خالص باشد بسیار سودمند باشد. بستن زخم با پلاستیک و حمام ۶ ساعت بعد کمک کننده است

  1. سرکه سیب :

این ماده دارای خواص زیادی است که مصرف سرکه سیب با یک قاشق عسل و یک لیوان آب ولرم صبح ناشتا بسیاری از علائم بیماری پسوریازیس را کاهش می دهد . در هنگام خارش شدید با یک پارچه پنبه ای آغشته به سرکه سیب مناطق دارای خارش را ماساژ دهید . در ضایعات پوست سر هم می توانید هر شب پوست سر را با سرکه سیب آغشته کنید و صبح با شا مپوکولتارcoal Tar بشویید.

  1. ژل آلوئه ورا :

این گیاه معجزه خلقت است و با خواص ضد التهابی -ترمیمی و… می تواند به صورت خوراکی یا مالیدنی علایم بیماری پسوریازیس را کاهش دهد . مصرف ژل آلوورا را جدی بگیرید.

  1. ویتامینD :

اغلب بیماران پسوریازیس دارای کمبود ویتامین  D۳ هستند که نباید در مصرف آن زیاده روی شود استفاده از آمپول ویتامین D با دوز ۱۰۰۰۰ ماهی یک بار و یا دوش آفتاب به مدت کمتر از ۲۰ دقیقه دو مرتبه در هفته علائم کاهش می یابد.

  1. پوست موز:

با خمیر کردن پوست موز و اضافه کردن کمی پودر زردچوبه به راحتی می توانید جلوی خارش های شدید را بگیرید.

  1. آب ولرم و جوش شیرین و کمی عسل:

تهیه مخلوطی از آب cc۳۰۰ و جوش شیرین ۱۰ گرم و یک قاشق مرباخوری عسل که می تواند به صورت پیش ساخته در یخچال نگهداری شود و در مواقع خارش شدید با پارچه پنبه‌ای به مواضع پر خارش مالیده شود.

  1. استحمام با صابون زردچوبه:

اصولاً در بیماران پسوریازیس و آب داغ باعث تشدید علائم و سرخی ضایعات بعد از حمام می گردد باید با آب ولرم و صابون زردچوبه استحمام کرد و سپس سر تا پا را به خوبی آب کشید.

  1. کیسه یخ:

در بسیاری از موارد استفاده از کیسه یخ Ice bag که در داروخانه ها موجود است می تواند در کاهش خارش شبانه و کاهش درد مفاصل بیماران دارای آرتریت پسوریازیس موثر باشد.

  1. خمیر سیر و ژل آلوورا:

سیر و آلوورا با داشتن ترکیبات خاص از بهترین و مهمترین ترکیبات ضد التهاب و ترمیم کننده پوست از طریق منع لیپو اکسیژناز های سیستم ایمنی هستند و مانع تولید پروستاگلاندین ها PG و لوکوترین ها LT می‌شوند. مالیدن این خمیر وضایعات و تحمل آن به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند بسیاری از علائم بیماری پسوریازیس را برطرف کند .

  1. نمک بحرالمیت (دریای مرده):

در وان حمام مقدار ۵۰ گرم از این نمک را بریزید و به مدت یک ساعت در آن غوطه ور شوید اگر دارای زخمهای باز و پوست ترک خورده هستید این کار کمی سوزش دارد ولی تاثیر آن بر بسیاری از عوارض بیماری پسوریازیس  آشکار است.

  1. برگ کلم :

ابتدا کلم را رنده کنید و سپس آب پز کنید و با کمی روغن بادام در هم زند به صورت خمیر در آورده و نواحی ضایعه پسوریازیس بمالید. اگر نمک دریای مرده به آن اضافه کنید نتیجه بهتری می گیرید و تا یک هفته می توانید در یخچال این ترکیب را نگهداری کنید.

  1. روغن کرچک:

استفاده از روغن کرچک در بسیاری از بیماران پسوریازیس می تواند باعث کنترل بسیاری از علائم گردد

  1. افزایش نوشیدن آب به همراه ورزش منظم که باعث عرق کردن مداوم و هرروزه شود. استفاده از هشت لیوان آب که حدود یک و نیم لیتر می شود با ورزش منظم و عرق کردن در بهبود بیماری پسوریازیس یک اصل است.
  2. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی :

اصولاً تغذیه یک بیماری پسوریازیس نه تنها می تواند عامل بروز بیماری باشد بلکه به طور اثبات شده ای بر شدت علائم بیماری پسوریازیس موثر است.

  • طبق یک اصل کلی کلیه غذاهایی که دارای نگهدارنده طعم دهنده و اسانس ها هستند می توانند بر بیماری پسوریازیس تاثیر مستقیم داشته باشند.
  • غذاهایی مانند سوسیس و کالباس، پیتزا، انواع لبنیات، انواع بستنی ،ماکارونی، لازانیا، کیکها و شیرینی ها و انواع قهوه، نسکافه،هات چاکلت و انواع شکلات ها و ترکیبات غذایی مصنوعی مثل پاستیل و … به دلیل داشتن مواد شیمیایی و رنگ های مصنوعی می توانند اثر اجتناب ناپذیر بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند.
  • استفاده از هر نوع مشروبات الکلی و مواد مخدر روانگردان در تشدید علائم پسوریازیس بسیار موثر است، به گونه ای که در کشورهایی مانند آمریکا، هلند، نروژ و بلژیک بالاترین آمار ابتلا به پسوریازیس مقاوم به هر گونه درمان را دارند.

آنچه مهم است  این است که در بیماری های خود ایمنی خود بیمار و اطرافیان و وابستگان بیمار از نظر روحی و روانی صدمه می بینند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته روانکاوی بیمار و خانواده او کمک موثری در کاهش استرس و نتیجه درمان بیمار و کنترل علائم آن دارد و توصیه می‌گردد بیماران پسوریازیس از نظر روانکاو و متخصص در بیماریهای خود ایمنی استفاده کنند.

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک "