تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات اوزون درمانی / مبانی اوزون درمانی – قسمت سوم
۱۰ دقیقه

مبانی اوزون درمانی – قسمت سوم

آنچه می خوانید...

روش اتوهموتراپی سینور برای تحریک ملایم سیستم ایمنی است که در بیماران آلرژیک ، سینوزیت مزمن و آکنه واگزماها کاربرد داشته و اثرات بسیار جالبی بر روی بیماری پسوریاسیسpsoriasis

۳- تجویزرکتال(متعدی)Rectal insufflation

در این روش با استفاده از کاتاترهای مخصوص میزان دوزمناسبی را در راست روده مریض تزریق میکنیم این کار میتواند با اعضای نرمال سالین ازونه نیز انجام شود.

ب) تجویز موضعیlocal administration

۱) تزریق زیرپوستی SQ این روش بیشترین استفاده را در درمان اسکارهای پوستی و آکنه و جوانسازی پوستی دارد.

میتوان PRPرا ازونه کرد و از آن در درمان سیاهی دورچشم بهره گرفت.

۲) تزریق داخل عضلانی

مقادیر مشخصی از مخلوط گاز ازونه/ اکسیژن را میتوان در عضلات کشیده شده یا پاره شده ( در ورزش) تزریق کرد این روش درمانی بسیاری از دردها و گرفتگی های عضلانی را نیز درمان میکند.

۳) درمان نقاط حساس درد Trigger point در اندام اسکلتی تزریق مخلوط اوزن/اکسیژن به مقدار مشخص در نواحی مفصلی مثل حلقه شانه ایی Shoulder Gilder و ناحیه گردن و نقاط حساس Tp ناحیه کمر و لگن

۴) تزریق داخلی مفصلی ازون : Intra ARTHICULAR

مخلوط گاز اکسیژن / اوزن به داخل مفاصل کوچک و بزرگ بدن میتواند در درمان استئوآرتریت DjD و صدمات ورزشی به خوبی استفاده شود.

۵) تزریق داخل بافت نرم:                   Soft tissue Injection

از مخلوط اکسیژن/ازون به مقدا مناسب جهت درمان در های راجعه و میگرن و دردهای مربوط به صدمات مزمن به ساختار اسکلتی استفاده میشود.

۶) تزریق مهبلی یا اینتراوژینال(Intravaginal Injection)

تزریق مخلوط گازی اکسیژن/ ازون و یا محصولات گیاهی و روغن های غنی شده با ازون میتوانند مشکل عفونتهای قارچی مهبل با کاندیدا و مولینا را بدون استفاده از داروهای ضدقارچ پرعارضه را برطرف کنند.

عفونتهای قارچی مهبل Molliniasis تقریبا همیشه راجعه هستند و پس از اتمام دارو دوباره بر میگردند در کشورهایی مانند آلمان، بهداشت مهبل را به وسیله تولید دستگاههای پلاسما ازون تراپی و پروبهای مخصوص رفع کرده اند که این روش در مرکز تحقیقات اکسیژن درمانی Oxy Med انجام میشود.

روش local مهبلی با استفاده از دستگاههای استاندارد و بدون هیچ عارضه ای انجام میشود ولی باید دانست که در این روش به دلیل خواص دیگر ازون باعث سفید شدن تغییرات رنگ ناحیه تناسلی و جوانسازی مهبل نیز میگردد این کار با استفاده از پروب های خاص و ژلهای غنی شده از ازون انجام میگرد.

۷) تزریق در پیش آبراه و مثانه   Intraurethral and Intravesiwlar Injection

در این روش با دمیدن مخلوط اکسیژن/ازون به مقدار مناسب در اورترا باعث درمان عفونت های ادراری راجعه (تکرار شونده) و یا عفونت های قارچی را گرفت این کار در صورتی که در مثانه فرد انجام شود میتواند اکثر عفونت های شانه را درمان کند.

۸) روش شستشو با گاز Gas Irrigation

این روش با دو متد فنجانی cupping و یاکیسه ایی Begging انجام میشود.

در روش فنجانی باید cup را روی محل زخم گذاشت تا از یک طرف ازون وارد فنجان شود و از طرف دیگر خارج گردد.

در روش کیسه ایی، بعد از تخلیه هوای کیسه ایی که روی زخم را پوشانده آنرا پر از گاز ازون میکنیم زخمهای مزمن و مشکل دار و فلاپهای پوستی که با روش ازون درمانی درمان میشوند.

بطور خارق العاده ایی بهبود می یابند این روش در پای دیابتی همراه با دیگر روشهای ازون درمانی و اکسیژن درمانی میتواند نجات دهنده بسیاری از افراد و مانع قطع عضو آنها گردد.

۹) تجویز اوزن از طریق گوش ( دمیدن در گوش) Ear Insufflation

مخلوط اکسیژن/ازون را برای عفونتهای قارچی گوش و اومیت خارجی میکروبی بکار می برند.

۱۰) استفاده از محصولات ازونه شده بطور موضعی

۱) آب ازون Ozone water

در این روش با استفاده از آب مقطر Distrill water و یا نرمال مالین ازونه Ozone saline با استفاده از ابزار خاص، دوز مشخصی از ازون را در آب حل میکنیم:

باید دانست که ازون ده برابر محلول تر از اکسیژن در آب است و غلظت های ۱۵ppm آن تقریباً تمام میکروارگانیسمها را میکشد در شرایط مناسب آب ازونه را تا ۴۸ ساعت میتوان نگه داشت و به عنوان یک گندزدا Disinfeetant قوی بر روی زخمهایی که عفونتی هستند و بهبود نمی یابد سپری کرد این کار اکسیژن سانی موضعی و انرژی حیات بخش را نیز به موضع تزریق میکند. استفاده از محلولها و لوسیون های ازونه در پزشکی زیبایی هر روز پرطرفدارتر خواهد شد.

۲) روغن های ازونه Ozonized oil

اصولا روغنهای گیاهی ارگانیک براساس وجود چربیهای مورد نیاز در ساخت دیواره سلول و تولید انرژی و پیش ماده ساخت بسیاری از هورمونها میتوانند خواص درمانی خاص خودرا داشته باشند و یا اینکه به شکل ترکیبی وغنی شده با ازون می توانند خواص بسیار متفاوتی داشته باشند مانند افزایش رشد ابرو و یا افزایش حجم گونه و لب و یا ….

روغن های ازونه و دیگر محصولات ازونه گیاهی و ارگانیک را میتوانید در سایت Ozonekala.Ir صجستجو کنید.

روشهای ازونه کرن روغنها در شرکت انگلیسی Ultimate o3.co.uk با غلظت فوق اشباع ازون به عنوان یک اختراع ثبت شده که میتواند در صنعت آرایشی و بهداشتی انقلابی ایجاد کند. اثرات معجزه آسای کرم های گیاهی ازونه بر روند پیری و ضد پیری و چروک پوست باعث شگفتی بسیاری از دانشمندان در ماتولوژیست را به خود معطوف داشته است.

استفاه از ژل های گیاهی ازونه در درمان زخم های بد و عفونی و یا استفاده به عنوان لوبریکانت روابط جنسی در بسیاری از کشورهای اروپایی انجام میشود.

استفاده از خمیر دندان های گیاهی و ازونه که باعث کاهش پوسیدگی دندانها و برطرف کردن هرنوع عفونت ریشه دندانی و ژنژئیت (عفونت لثه ) میشود در جهان در حال همه گیر شدن است.

 

کاربردهای ازون درمانی

۱ باتوجه به مکانیزم های عمل مخلوط اکسیژن/ازون به عنوان یک دارو و یا شاید نوعی اکسیژن درمانی همراه با اشعه درمانی گاما و تدمت استفاده از این گاز به عنوان دارو و ترکیب آن با روشهای اکسیژن درمانی با فشار بالا HBOT میتوان دریافت که ازون درمانی یا ازون ترابی کاربردهای وسیع  در شاخه های مختلف پزشکی بخصوص طب ورزش دارد- ولی موارد مصرف ازون درمانی درپوست با مکانیزم پلاسما ازون ترابی (درمانی) همزمان با استفاده از ترکیبات آرایشی و بهداشتی ازونه بهترین روش درمان ضد پیری Ant aging است .

باید گفت پلاسما ازون درمانی پوست برای جوانسازی، کاهش چین و چروک ها، ایجاد سفتی پوست و درمان آکنه، اسکارها ، لک و پیس و درماتیت ها، اگزما و عفونت های پوستی و رفع قله آنژکتازی و سلولیت موضعی.

۲سیستم ماهیچه ایی- اسکلتی Mosculo Skeletal system

شاید بهترین روش درمان صدمات بافت نرم در ورزشکاران و نقاط دردناک عصبی Trigger point در دردهای ناشی از دیسکوبافی تزریق موضعی اکسیژن / ازون است دردهای راجعه Refend pain ناشی زا تحت فشار بودن ریشه اعصاب گردنی یا کمری را میتوان با تزریق ازون در منطقه به عنوان یک ضدالتهاب قوی بکاربرد –

http://doctorhealernetworkaustralia.com/picts/injection.jpg

در شرایط اتاق عمل ازون را در دیسک بیرون زده Herniated disk در سراسر دنیا و کشور ایران به عنوان یک راه درمانی برای قام انواع دیسکو باتی ها انجام میشود.

۳ بیماریهایی تحلیل سلول عصبی یا نرودژنراتیو Neuro-Degenerative و انواع سردردهای میگرن -عصبی-عروقی و سردردهای خوشه ایی Cluster Headache هزینه بیماران از اتوهموتراپی و سالین ازونه استفاده میکنیم.

چادر اکسیژن/ ازون از بهترین روشهای درمان این بیماران و بعضی از بیماریهای خود ایمنی مثل سوریاسیس psoriasis  می باشد.

 

۴ بیماریهای گوش-حلق و بینی ENT استفاده از گاز ازون برای درمان اونیت خارجی (میکروبی و قارچی ) و سینوزیت ها و یا استفاده از سالین اوزنه میتوانند در درمان سینوزیت مزمن کمک کننده باشد.

۵) مشکلات و بیماریهای دستگاه گوارش:

امروزه از روغن های ازونه و دیگر ترکیبات گیاهی ازون دار شده برای ترمیم زخم معده و انواع التهابات روده مثل IBD بیماریهای التهابی روده و بیماری IBSسندرم روده تحریک پذیر و درمان یبوست مزمن با تنعیه ازون میتواند کمک کننده ترین روش درمانی باشد.

۶) درمان انواع بیماریهای اپسکیک قلبی-مغزی یا اندامهای انتهایی و ارگانهای هیپوکسید روشهای مختلف اکسیژن درمانی هایبرباریک همراه از ازون درمانی بصورت مکمل یکدیگر در افزایش اکسیژن رسانی به نواحی ایسکسیک قلبی یا مغزی و یاحتی گانگرن روده Bowel gangrene

۷) این روشها برای درمان زخمها بسیار خطرناک مثل گانگرن گازی زخم های دیابتی- صدمات متلاشی کننده بافت نرم مثل جراحات و صدمات گلوله و عفونتهای استخوانی و استئومیلیت و برای درمان سندرم کامپارتمان compartment syndrone و حتی خونریزیهای شدید  یا کم خونی شدید به دلیل سرطانها و احیاء بیماران شیمی درمانی و تقویت سیستم ایمنی بیماران پس از اشعه درمانی میتوان استفاده کرد.

۸) سندرم متابولیک و دیابت فرع دوم Metabolic syndrom&NIDDM

از روشهای ازون ترایپی با الگوهای متفاوتی برای درمان بیماریهای پیچیده ایی مثل سندرم متابولیک و دیابت نوع دوم و کاهش عوارض عروقی Vascular Insufficiency و عوارض نروپاتی Neuropathy محیطی به خوبی میتوان از ازون درمانی برای کاهش و معکوس کردن اختلالات بیوشیمیایی رخ داده استفاده کرد.

۹) پای دیابتی Diabetic feet

اصولا زخمهایی که به دلیل اختلالات عروقی در اندامهای انتهایی پیش می آیند دیگر خودبخود بهبود نمی یابد و اکثرا ظرف ۲ تا ۱۵ سال کاندید قطع عضو (آمپوتاسیون) میشود. ازون درمانی با مکانیزم افزایش خون رسانی و افزایش اکسیژن رسانی و استریل کردن زخم به کمک انرژی حیاتی آزاد شده شرایط را برای ریزش سلول های مرده فراهم می کنند و بسیاری از زخمهای مزمن و بد را در جهان با روشهای ازون دیابتی درمان میکنند.

۱۰) درمان قطعی و بدون عارضه واژنیست قارچی یا ژیاردیایی

استفاده از گاز ازون و دمیدن آن در مهبل و رکتوم و یا استفاده از روشهای پلاسما ازونی درمانی و پروپ مخصوص اینکار در سراسر جهان بطور گسترده ایی برای کنترل عفونت قارچی مهبل بخصوص در خانمهایی که به دلیل دیابت یا بدخیمی و مواد شیمی درمانی از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند استفاه میشود.

۱۱) کاربرد دندانپزشکی Dentisty

روش پلاسما ازون درمانی (تراپی) در سراسر اروپا به عنوان بهترین روش دندانپزشکی برای درمان بدون درد پوسیدگی های دندانی و عفونتهای اطراف ریشه دندان و لثه ها استفاده میشود ضمن اینکه در روش پلاسما ازون تراپی به دلیل خاصیت رنگبری قوی برای سفید کردن دندانها یا Bleching استفاده میشود.

پلاسما ازون تراپی رنگ کنار ریشه دندان و داخل پوسیدگی ها هم به حال طبیعی برمیگردنند.

در سراسر اروپا متحد برای درمان انواع بیماریهای لثه از پلاسما ازون تراپی استفاده میکنند.

خطرات و عوارض ازون درمانی  Hazards and side effect of . OZT

در غلظت ۳-۲ ppm انسان بوی گاز ازون را احساس میکند همان بویی که طبیعت گردان بعد از رعدو برق در کوهستان استشمام میکنند و کوهنوردان میدانند که خستگی انها بعد از رعد و برق کم میشود و این میشود و این موضوع به دلیل استنشاق مقادیر بسیار کم ازون است ولی باید دانست ازون از جمله داروهای مکانیزم Hormesis  است و در غلظت های متفاوت اثرات متفاوتی دارد.

تنفس بیش از ۵۰ ppm و بیشتر از ۵۰دقیقه میتواند باعث تحریک بهاری هوا و انقباض راههای هوایی کوچک شود مانند گاز گرفتگی با کلر بیمار سرفه میکند و در قفسه سینه درد دارد و کمی سیانوز میشود. پینه عمر واقعی ازون در خون را بین ۸۰-۸ دقیقه میدانند لذا انتظار داریم بعد از رفع گرفتگی راههای هوایی مریض یه حالت عادی برگردد.

کانترالندیکاسیون ها Contraindications             

موارد منع مصرف ازون درمانی عبارتنداز

۱) حاملگی Pregnancy

۲) بیماری باقلا G6PD-Deficincy

۳) مریض هایپرتیروئید و طوفان تیروئید Thyroid Storm

۴) اختلالات انعقاد خون هموفیلی و افرادی که داروی ضد انعقاد مصرف میکنند. وارفادین- آسپرین….

۵) خونریزی داخلی طی ۶ ماه گذشته

باید دانست که اگر بیمار دارای بیماری التهابی روده IBDاست خونریزی گوارشی منع مصرف دمیدن ازون یا تنعیه روده نیست.

 

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک "