تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / خدمات زیبایی / پلاسما اوزون تراپی (POZT) / مقالات فارسی POZT / پلاسما اوزون باعث بهبود گردش خون می شود
۱۱ دقیقه

پلاسما اوزون باعث بهبود گردش خون می شود

آنچه می خوانید...

Plasma Ozone Promote Local Circulation                                                          
این کار را با افزایش دادن خاصیت جاری بودن خون به عنوان یک مایع انجام میدهد. رقیق تر بودن خون باعث افزایش امکان رسیدن آن به مویرگ‌های انتهایی می شود جایی‌ که سلول‌ها میزان بیشتری از اکسیژن را دریافت می‌نمایند. بسیاری از بیماران با وضعیت‌های التهابی مزمن ،گردش خون بافتی  مختل دارند.

از توانایی ازون در تحریک گردش خون برای درمان اختلالات گردش خون و ارتقاء بازسازی اعضای مختلف بدن استفاده می گردد . ازون با درمان اختلالات گردش خون محیطی بویژه در سالمندان باعث بهبود عملکرد ذهنی و جسمی آنان می گردد، همچنین در افراد مبتلا به دیابت موجب بهبود گردش خون محیطی شده و علایم نوروپاتی در اندام ها را کاهش داده و در درمان عواقبی همچون زخم های دیابتی بنحو بسیار موثری کمک می نماید.
پلاسما اوزن قابلیت سیستم آنتی اکسیدان بدن را افزایش می دهد

Plasma Ozone Promote Local Anti-Oxidative system

ازون با وجود اینکه خود یک اکسیدان قوی است ولی اثر آن بر سیستم آنتی اکسیدانی حتی بیشتراز ویتامین C میباشد. بسیاری از بیماران با مشکلات مزمن کمبود قابلیت سیستم آنتی اکسیدانی دارند..

 

پلاسما اوزن یک محرک میتوکندری است

Plasma Ozone Promote Mitochondrial Metabolism
علت اصلی‌ و زمینه ساز اکثر بیماریهای دژنراتیو از دیابت تا مشکلات قلبی کاهش تولید انرژی میتکوندریال است. میتوکندری درواقع موتور اصلی تمام سلول ها برای ادامه حیات است و درصورت عملکرد صحیح میتوکندری ها سلول نیز در سلامت کامل خواهد بود. پلاسما  اوزن درمانی طبی مشخصاً دارای توانایی بسیار بالا در از بین بردن باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها می باشد.از این رو برای ضد عفونی کردن زخم ها و به همین ترتیب برای درمان بیماریهای ناشی از عوامل عفونی مانند پای دیابتی یا زخم بستر بکار برده می شود.

 

عفونت های قارچی پوست  Fungal Infection, Skin, Nail, Vagina                                 

قارچ ها در قالب یک ارتباط شبه همزیستی بر روی پوست انسان حضور دارند . قارچ های عفونت زا ، آسپرژیلوس و هیستو پلاسما اغلب بدون آنکه موجب مشکلات کلینیکی گردند در پوست سالم یافت می شوند . با این وجود تحت شرایطی مشخص ، تعادل طبیعی پوست مختل شده و همین امر موجب می شود قارچ های مصنوعی تکثیر شوند . Tineacapitis به واسطه فوران جوش های چرکی پوست و بصورت پوسته پوسته نمود پیدا می کند .Tineacruris یک التهاب پوستی قارچی همراه با خارش در ناحیه کشاله ران می باشد ، که کاربرد اوزن بصورت متوالی و موضعی حاکی از موفقیت در ریشه کن نمودن بسیاری از بیماریهای قارچی سخت و مزمن در پوست می باشد .

 

سوختگی هاBurns                                                                                                       

سوختگی های ناشی از حرارت به درجات یک ، دو و سه تقسیم بندی شده و درجه بندی آن نسبت به عمق آسیب دیدگی به بافت بستکی دارد . سوختگی های درجه یک سطحی بوده و شامل قرمزی ، تورم و درد می شوند . سوختگی های درجه دو روی پوست و بخشی از پوست زیرین آسیب می بیند که منجر به تاول و زخم می گردد. بهبود در این نوع سوختگی طی یک تا سه هفته حاصل شده و نهایتاً ممکن است اثر کچکی از سوختگی را از خود به جا گذارد . در سوختگی درجه سه بافت ماهیچه ایی و استخوان نیز درگیر می شوند و عفونت های ثانویه نیز در اکثر موارد به دنبال سوختگی رخ می دهند . در این مورد جراحت بافت ها چشمگیر تر بوده و در مواردی که به عفونت می انجامد کارآمد ترین راه درمان پیشنهاد اوزن درمانی موضعی می باشد ، بطوریکه دامنه ارگانیسم ها ی پاتوژنتیک در سوختگی ها بطور گسترده ای وسیع بوده و به همین دلیل اوزن درمانی بسیار ایده آل می باشد .

 

ویروس های عمومی و تبعات پوستیVirus infection of Skin                                           

پلاسما اوزن نسبت به شمار حیرت انگیزی از خانواده ویروس ها خاصیت ویروس کشی بالاPotent Virucidal  و فعالانه ایی را دارد. مستند ترین تاثیر پلاسما اوزن خاصیت خنثی کننده آن نسبت به ویروس های دارای پوشش چربی می باشد. این ها شامل گروه های ویروسیگوناگونی می شوند که برخی از آنان عبارتند از :

  1. هپاتیت B و C (Hepadnaviridae )
  2. ویروس ایدز یک و دو (the Retroviridae)
  • تبخال یک و دو ، ویروس اپستاین بار ،
  1. یاخته کلان ویروس ( theHerpesviridae)
  2. ویروس Marbury
  3. ویروس Ebola ( Filoviridae)
  • آنفولانزای A و B (Orthomyxoviridae) the Paramyxoviridae
  • (Measles, Mumps, Parainfluenza, Respiratory syncytial virus))
  1. التهاب مغز اسبی شرقی و غربی Rubella ( theCoranoviridae, the Togaviridae) and the Rhabdoviridae (Rabies)

گرچه این ویروس ها به خاطر وابستگی به روکش چربی بیرونی خود نسبت به غیر فعال سازی اوزن اسیب پذیر هستند ، ویروس های فاقد این پوشش نیز در تعامل با اوزن با پروتئین ها ، آمینو اسید ها ، کربو هیدراتها و گلیکوپروتئین ها مورد هدف قرار می گیرند .

ویروس های تک یاخته تبخال بطور بسیار زیادی در انسان ها گسترده اند و به دو گونه متفاوت به نام های تک تافته تبخال یک و دو شناخته شده اند . در نوع اول از طریق پوست ترک خورده و بزاق منتقل می شوند و در نوع دوم به واسطه روابط جنسی این امر تکثیر می شود .

در زخم های تبخالی مایع انباشته شده میان پوست و روی پوست ایجاد تاول نموده و موجب شکاف در پوست می گردد و این روند باعث آزاد سازی ویروس های بیشتری در ناحیه شده و در نهایت به سادگی توسط ارگانیسم ها ی ثانویه دچار عفونت می گردند.

زخم های تبخال بطور گسترده ایی با توجه به تجویز اوزن درمانی موضعی مورد بررسی قرار گرفته اند . بطوریکه اوزن اولاً بطور مستقیم به غیر فعال سازی ویروس های تبخال که دارای پوشش چربی تاثیرات سودمندی بر نورون های جانبی که موجب شد این ویروس ها می شوند داشته باشد .هستند می پردازد ثانیاً به عنوان یک عامل ویروس کش قوی در خصوص عفونت های ثانویه عمل می نماید . ثالثاً با افزایش فوق العاده جریان خون باعث تقویت و بهبود بافت ها می گردد. آنچه مسلم است اوزن می تواند

 

پلاسما ازون درمانی

اخیراً پژوهشگران به خواص درمانی ازون پی برده‌اند. ازون‌تراپی یک روش درمانی جدید است که در آن از گاز ازونی که توسط دستگاه مخصوصی از اکسیژن به دست می‌آید، استفاده می‌شود. غلظت ازون پزشکی توسط پزشک تعیین می‌گردد که معمولاً بین ۲۰ تا ۵۰ میکروگرم در میلی‌لیتر است. این نوع از ازون دارای خواص مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به خاصیت ضد التهاب بودن، ضد درد بودن و اثرات رژنراتیو (ترمیمی) آن اشاره کرد.

موارد کاربرد ازون‌تراپی در طب ورزشی

ازون پزشکی می‌تواند در درمان درد، التهاب و تخریب تاندون، مفصل یا دیسک‌های بین‌مهره‌ای کمری یا گردنی مؤثر واقع شود. تئوری درمان با ازون این است که رادیکال‌های آزاد درون ازون (اکسیژن سوم ازون) با مواد داخل دیسک واکنش می‌دهد و موجب کاهش التهاب، درد و کوچک شدن فتق دیسک می‌شود.
همچنین در آرتروز مفاصل زانو و شانه و سایر مفاصل که به علت تخریب غضروف مفصلی و وارد شدن آن در فضای مفصلی منجر به ایجاد التهاب، تورم و درد می‌شود، می‌توان از ازون‌تراپی استفاده کرد.
در حالت معمول، جهت درمان آرتروز مفاصل از کاهش فشار و وزن روی مفصل، داروهای ضد التهابی استروئیدی و غیر استروئیدی، پلاسما   اوزن درمانی  کورتون و هیالاز در مفصل استفاده می‌شود. همچنین در مواردی که تخریب مفصل شانه یا زانو شدید است و سن و شرایط طبی بیمار مناسب است، جراحی تعویض مفصل زانو و یا شانه پیشنهاد می‌گردد.
در مواردی که درمان دارویی مؤثر نیست و بیمار کاندید جراحی نیست می‌توان از پلاسما   اوزن درمانی  ده سی‌سی (۱۰ cc) گاز ازون بهره جست که با اثرات ضد التهابی، ضد دردی و ترمیمی آن باعث کاهش التهاب و درد و ترمیم مفصل می‌شود.

نتایج

به گزارش متخصصان در سال‌های اخیر بیش از ۱۴ هزار نفر از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر در اروپا با پلاسما   اوزن درمانی  ازون بهبود یافته‌اند. در این روش درمانی، تحت بیهوشی موضعی، ازون به درون دیسک بیمار پلاسما   اوزن درمانی  می‌شود. اغلب افرادی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند، بعد از ۴۸ ساعت تسکین درد را تجربه کرده‌اند.

 

ژنراتور اوزن و تولید انواع اوزن

ژنراتور اوزن (اوزن ژنراتور) و تولید انواع اوزن

عموماً هر روش و راهکاری در جهت حل مشکلات نسبت به بهینه سازی و رسیدن به نتایج مهم و ایده آل از دو مرحله ویژگی و ارائه دستور العمل باید عبور کرد.در خصوص استفاده از روش اکسیژن فعال ( ژنراتور اوزن ) در ابتدا باید در هر حوزه و صنفی با ویزگی های کاربردی اکسیژن فعال (ژنراتور اوزن) در آن خصوص آشنا شده و از اثر گذاری آن به باور برسند.

سپس مرحله دوم که می تواند بسیار مهمترباشد.ارائه دستور العمل اجراء دقیق و کارشناسانه است.به همین منظور شناخت و آگاهی بیشتر در خصوص نوع استفاده از کاربردهای اکسیژن فعال تولید شده نسبت به دستگاههای آن بسیار مهم و در اجرای دستور العمل از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد.

اکسیژن فعال ( ژنراتور اوزن) را می توان به چهار دسته تولید جهت استفاده به شرح زیر دسته بندی نمود:

۱تولید اکسیژن فعال (ژنراتور اوزن پلاسما):

هرگاه بخواهیم محدوده خاص و کوچکتری را با اثر ضدعفونی بیشتر استفاده نمائیم. ژنراتور اوزن با تولید تمرکزی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.در این شیوه مدار و خاوزن ژنراتور اوزن به گونه ایی طراحی می شود که میزان اتم اکسیژن در مقیاس خروجی ثابت از غلظت بیشتری برخوردار شود.بطوریکه بوی اتم تولید شده از ژنراتور اوزن تند و غلیظ می شود.امروزه در صنایع برای حذف آلودگی ها در حالتهای متفاوت از ژنراتور اوزن تمرکزی استفاده می کنند.عموماً در صنعت استفاده از ژنراتور اوزن تمرکزی با تولید اتم اکسیژن (اوزن) حجیم بوده و برخلاف درمان نیازی به ثبات غلظت و کالیبره بودن دستگاه ندارد.لذا ژنراتور اوزن تمرکزی قابلیت استفاده در درمان را نداشته و استفاده از آن بسیار خطرناک می باشد.نکته دیگر اینکه تژنراتور اوزن تمرکزی قابلیت پوشش را نداشته و کاربری آن جهت محیط و مکان بسیار پایین می باشد.

۲تولید اکسیژن فعال ( ژنراتور اوزن پوششی) :

هرگاه بخواهیم محیط و مکان های وسیع تری را پالایش و ضدعفونی نمائیم ژنراتور اوزن پوششی اهمیت ویژه ایی پیدامی کند.در این روش مدار خاوزن ژنراتور اوزن به گونه ایی طراحی می شود که حجم خروجی بالایی از اتم اکسیژن را با غلظت پایین تولید نماید.بطوریکه دارای بووی مطبوع پس از زمان رعد و برق را در محیط ایجاد میکند.چراکه تخلیه انرژی رعد و برق باعث تولید اتم اکسیژن پوششی با غلظت ۰۵/۰ ppm شده و بوی تند و تازه هوا، همان اتم اکسیژن می باشد.تولید اتم اکسیژن با این ماهیت به راحتی توسعه یافته و کار پوشش دهی در محیط را به طور فوق العاده ایی انجام می دهد.جالب اینکه در این روش نیازی به کانال کشی، تهویه هوا و فیلتر نمی باشد.

۳تولید اکسیژن فعال (ژنراتور اوزن غلظتی) :

امروزه در جامعه پزشکی و درمان بیماری ها از ژنراتور اوزن با تولید اتم اکسیژن به شکل دقیق و کالیبره استفاده می شود ، تا بتواند نسبت به درمان بیماریهای متفاوت از غلظت های متفاوت و دقیق استفاده نمایند.از آنجائیکه خاوزن ژنراتور اوزن باید ۱۵۰۰۰ جرقه در ثانیه را تحمل نماید.کنترل و ثبات غلظت در تولید اتم اکسیژن بسیار مهم بوده و اهمیت تکنولوژی پیچیده آلیاژ این خاوزن ها از طرف دیگر حائز اهمیت می باشد و عموماً قیمت ژنراتور اوزن درمانی چندین برابر صنعتی آن می باشد.البته در صنایع تولید و تکثیر حیوانات جهت کنترل، درمان و جلوگیری از مرگ و میر می توان از دستگاه های صنعتی که دارای خاوزن هایی با ماهیت مدیکال می باشند استفاده نمود.

۴تولید اکسیژن فعال (ژنراتور اوزن محلولی) :

هرگاه بخواهیم درون آب و مایعات را پالایش ، ضدعفونی ، افزایش اکسیژن و … نمائیم ژنراتور اوزن محلولی اهمیت ویژه ایی پیدا می کند.در این روش مدار وخاوزن ژنراتور اوزن به گونه ایی طراحی می شود که اتم اکسیژن را در بدنه مایعات تولید می نماید.عموماً کارشناس آب و مایعات از ژنراتور اوزن تمرکزی و پلاسما   اوزن درمانی  آن به آب و مایعات به شکل گاز استفاده می نمایند.اما با توجه به اینکه حل شدن اتم اکسیژن در آب به روش پلاسما   اوزن درمانی  گاز بسیار کند انجام می پذرید، بخش عمده ای از آن هدر می رود. بطوریکه در این تکنولوژی ورودی مدار و خاوزن دستگاه های محلولی برخلاف روش های دیگر هوا و اکسیژن نمی باشد و به صورت مایع انجام می پذیرد.لذا در صنایعی همچون پرورش ماهی از اهمیت ویژه ایی برخوردار شده و می توان علاوه بر استفاده های دیگر،اکسیژن محلول در آب را در کمتر از ۵ دقیقه به اشباع رساند.هم اکنون ما توانسته ایم با کمک مرکز تحقیقات نوین شیلاتی در پرورش ماهی از این تکنولوژی بهرمند شویم و علاوه بر آن تمامی دستگاه های روش های فوق را طراحی و تولید نمائیم.

مطب شخصی دکتر علی تارات بر اساس الگو گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا و رعایت استانداردهای جهان در زمینه انواع روشهای رایج تجویز اکسیژن – اوزن طبی در خدمت شما عزیزان است.

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک "