طب ورزشی به نام اکسیژن درمانی برای افزایش تمرین O₂E₂ (Oxygen Enhanced Exercise) نامیده می شود. مبانی اکسیژن درمانی با ورزش نزدیک یک قرن است بوسیله دکتر مانفرد آردن از سال ۱۹۳۲ در آلمان برای ورزشکاران حرفه ای و به عنوان کمک درمان برای صدمات ورزشی و عروقی و حتی در بیماران ریوی_مغزی و قلبی مورد آزمایش قرار گرفته و اثرات آن بر ورزشکاران حرفه ای به گونه ای است که مانند دوپینگ کردن با داروست.
جایزه نوبل ۱۹۳۱ را دکتر واربرگ Dr.Warberg برای اثبات این نظریه [اغلب سرطان ها در محیط هایی که کمبود اکسیژن مزمن (Chronic Oxygen Starving) دارند ، رشد می کنند] گرفت. او نشان داد که افرادی که در ارتفاعات و هوای سالم و تحرک ریوی کافی برخوردارند کمتر از جمعیت شهرنشین دچار سرطان می شوند و امروزه انواع روش های اکسیژن درمانی در سرطان های مختلف جهت درمان یا کاهش عوارض درمان در سراسر جهان استفاده می شود.

روش اکسیژن درمانی با ورزش EWOT در واقع تجویز اکسیژن با غلظت بین ۴۵-۷۵ % و با جریان بیش از ۶_۸ lit/min و گاهی تا ۱۴ lit/min انجام می شود.
در این روش مراجعه کننده پس از انجام معاینات لازم از جمله تست عملکرد ریه PFT₎₎ Pulmonary Function Test و معاینات پزشکی لازم ، تحت درمان با O₂E₂ قرار می گیرد.
*تأثیرات طبی این روش درمانی در ذیل شرح داده خواهند شد:
۱-افزایش ضریب اشباع هموگلوبین از اکسیژن و افزایش قابل توجه اکسیژن محلول در پلاسما و تمام مایعات میان سلولی و درون سلولی که حدود ۷۰% وزن بدن انسان را تشکیل می دهند.

۲_آزمایشات نشان می دهد میزان جذب پروتئین ماهیچه ای به نام میوگلوبین Myoglobin که مانند هموگلوبین کار می کند باعث اشباع ذخایر ماهیچه ای از اکسیژن می گردد.

۳_در سالهای اخیر تأثیرات ضد پیری Anti-aging روش اکسیژن درمانی با ورزش مورد علاقه متخصصین طب ورزشی و طب فیزیکی و توانبخشی قرار گرفته است. زیرا امروزه بهترین روش جلوگیری از پیری را اکسیژن درمانی با ورزش می دانند.

۴_اکسیژن درمانی با ورزش O₂E₂ در این مرکز تا ۲۰ lit/min نیز قابل انجام است که البته مربوط به ورزشکاران حرفه ایی است و بطور سریعی سطح اکسیژن تمام بدن را بالا می برد و طبیعی است که تأثیرات آن بر هر ارگان و سلولی بهتر شدن عملکرد آن سلول است . در روش اکسیژن درمانی با ورزش EWOT میزان کالری مصرف شده همراه با EWOT حداقل ۴۰% بیشتر از تمرین بدون اکسیژن است و لذا یکی از مؤثرترین و سالم ترین روش های کاهش وزن است.
۵_ایجاد گردش خون بهتر و سطح اکسیژن بالاتر باعث می شود که روش اکسیژن درمانی با ورزش EWOT به عنوان بهترین روش درمان بیماری های خود ایمنی و افراد دارای پیوند اعضاء برای جلوگیری از صدمات سیستم ایمنی بدن به بدن خود فرد باشد.
در تمام تحقیقاتی که از نیم قرن پیش در جهان برای درمان طیف گسترده ایی از بیماری ها با روش EWOT اکسیژن درمانی با ورزش انجام شده اثار مذکور در زیر در ۱۰۰% موارد گزرش شده است.
۱- اثر ضد پیری Anti- Ageing Effect به دلیل از بین بردن کمبد اکسیژن درون سلولی (میتوکندری)
۲- کاهش وزن و توازن بدنی Body Fitness به دلیل افزایش ۴۰% در متابولیسم بدن (تولید ATP )
۳- افزایش توان فیزیکی PERFORMANCE PROMOSSION هر فرد متناسب با شرایط قلبی- ریوی فرد.

لذا از روش EWOT اکسیژن درمانی با ورزش به عنوان بهترین روش کاهش وزن و تناسب اندام و مویثرترین روش ضد پیری و جوان سازی پوستی و طبیعی ترین روش افزایش توان ورزش کاران حرفه ایی برای افزایش حجم تنفسی Vmax وافزایش مدت حداکثر توان P max ورزشکاران حرفه ایی در سراسر دنیا استفاده میشود .

ضمنا از اکسیژن درمانی هنگام ورزش برای موارد ذیل می توان سود جست:

  1. آنفولانزا FLU و انواع بیماری های ویروسی مثل انفولانزای مرغی N1H5 و سرماخوردگی های ویروسی
  2. سندرم خستگی مزمن chronic Fatigue Syndrome
  3. سندرم درد مزمن اسکلتیChronic Fibromyalgia Syndrome
  4. اختلالات عروقی قلبی CAD
  5. نارسایی عروقی مغزی CVA
  6. اختلالات روانی ، استرس ، دوقطبی و آلزایمر
  7. درمان عوارض شیمی درمانی
  8. مولتیل اسکلروز MS
  9. سرطان ها و کاهش عوارض داروهای آنتی بیوتیک و ضد سرطان
  10. بیماری های شبکه ای چشم CRA و اختلالات فشار چشم Glaucoma (آب سیاه) و کاهش عوارض بیماری قند بر چشم ، کلیه و عروق اندام تحتانی Microvassculopathy
  11. انواع بیماری های نقص و اختلالات ایمنی مثل گریو و پسوریاسیس PSORIASIS
  12. بیماری خواب و اختلالات جنسی Erection Dysfunction