تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات اوزون درمانی / موارد کاربرد اوزون‌ ‌تراپی
۲۸ دقیقه

موارد کاربرد اوزون‌ ‌تراپی

آنچه می خوانید...

ازون درمانی  چیست و چه نقشی در طب نوین  دارد ؟

ازون درمانی  ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می دهد در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیتم درمانی قرار می گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی رابوجود می آورد.ازون درمانی  فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در آن به هم متصلند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است. ازون درمانی  با متصل شدن به پروتئین های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می نماید.

ازون درمانی  یا ازن تراپیروشی است که تزریق ازون درمانی  انجام می شود و با افزایش جریان خون درمفصل ومهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان می شود.. ازون درمانی  مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود .اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می شود. هزینه و قیمت ازن تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد.ازون درمانی  در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست.

ازون درمانی  یک روش تزریقی اکسیژن است. این درمان برای انوع مختلف درد مفاصل و ماهیچه ها مانند درد عصب سیاتیک مناسب است ازون درمانی  باعث اصلاح اختلالات به صورت پاتولوژی (آسیب شناسی) میشود. این روش ۷۵ درصد باعث درمان مبتلایان به بیماری مفاصل می شود.

تزریق ازون درمانی  باعث بازگشت جریان خون به بافت ها میشود وبا مهیا کردن مواد لازم برای بافت های آسیب دیده باعث بهبودی این بافت ها میشود. این تزریق ترکیبیاتی ازپروکائین برای کاهش درد ودوزهایی ازهورمون های استروئید ی برای جلوگیری از فعالیت بیش ازحد سیستم ایمنی بدن و رساندن مواد لازم برای بهبودی بافت ها است. دراین روش از مواد ضدالتهاب واکسیژن و ازون درمانی  برای بازسازی و ترمیم بافت ها استفاده میشود.

نکته بسیارمهمی وجود دارد که ازون درمانی  با افزایش جریان خون درلیگامنت هاومفاصل آسیب دیده باعث کاهش درد میشوند. پروکائین باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده و بهبود جریان خون میشود داروهای ضدالتهاب هم میتواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند و درنهایت منجر به افزایش جریان خون در بافت ها میشود. ترکیباتی مانند گلوکز،ویتامین ها وموادمعدنی برای عملکرد سوخت و سازبدن مهم است. این روش باعث افزایش انرژی و اکسیژن موجود در بافت ها میشود وبه بهبودی مفصل آسیب دیده کمک میکند

مزایای ازون درمانی

ازون درمانی  فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در ان به هم متصلند . این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است . ازون درمانی  با متصل شدن به پروتئین های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می نماید .

ازون درمانی  در دمای ۵ – ۳۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه پایدار است ، در نتیجه قابل انبار کردن نیست و باید در محل مصرف و توسط ژنراتور مخصوص تولید گردد. این ژنراتورها با عملکردی ساده نیاز به اپراتور متخصص نداشته و استفاده از آن مقرون به صرفه و سازگار با طبیعت است .

دستگاه ژنراتور ازون درمانی  یکی از بهترین راهکارها از نظر کاهش هزینه و بهره وری در جهت ضدعفونی و استریل کردن می باشد ، به طوری که قادر است آلودگی زدایی هوا و تجهیزات بیمارستانی را در کمترین زمان انجام داده و پسماند مضری از خود بر جای نگذارد

مزایا و قابلیت های ازون درمانی  را می توان :

۱)     بالا بودن قدرت اکسیداسیون

۲)     تاثیر گذاری بر طیف گسترده ای از میکرو ارگانیسم ها از جمله باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، انگل ها ، جلبک ها و کپک ها ، به طوریکه این گاز در از بین بردن باکتری ها تا ۳۱۲۵ برابر و در مواجه با ویروس ها ۶۰۰ – ۱۰۰۰ برابر سریعتر از گاز کلر عمل می نماید.

۳)     بوزدایی و حذف ترکیبات زائد و عفونی از بخش های حساس بیمارستانی

۴)      عدم تغییر و حذف ترکیبات زائد و عفونی از بخش های حساس بیمارستانی

۵)     عدم ایجاد پسماند مضر پس از واکنش

این خصوصیات مهم گاز ازون درمانی  باعث شده که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله تصفیه خانه های شهری ، صنایع غذایی ، کنسروسازی ، استخرها ، مرغداری ها ، پرورش ماهی و … داشته باشد . اما این معجزه طبیعت نقش خود را در پزشکی هم به خوبی ایفا نموده و جایگاه خاصی برای خود باز نموده است .

مشکل عمده در بیمارستان ها آلودگی هوا و تجهیزات می باشد ، از آنجا که شعار پیشگیری بهتر از درمان همواره سرلوحه علم پزشکی بوده است ، ژنراتور های تولید ازون درمانی  جهت رفع این مشکل جایگاه ویژه ایی دارد به طوریکه در تصفیه هوا Air Ozone Generator متناسب با حجم فضای مورد نظر دارای مدل های مختلف و خروجی های متفاوت است . از جمله کاربردهای آن در ضدعفونی کردن هوا در تمام بخش های بیمارستانی از جمله بخش عفونی ، مراقبت های ویژه و اطاق های عمل می باشد. همچنین در استریلیزاسیون وسایل اطاق عمل ، با غوطه ور کردن وسایل در آب ازون درمانی ه ، به طور کامل استرلیزاسیون انجام خواهد شد .

همچنین ازون درمانی  در درمان بیماری های اسکلتی عضلانی مانند دیسک کمر و درد مفاصل و آرتروز با موفقیت استفاده شده است و نتایج درمانی بسیار خوبی داشته است.

اثرات :
مطالعات اخیر عوارض مهمی را از ازون درمانی  گزارش نکرده اند ازون درمانی  یک روش نسبتا راحت و غیر تهاجمی است و تاثیرآن در قسمتهای مختلف بدن در حال بررسی است و برای قطعیت در اثرات آن تحقیقات ادامه دارد و نیاز به آنالیز مقالات جدید دارد.

پس از تزریق ازون درمانی  شما می توانید بعد از درمان انتظار کاهش درد بلافاصله بعد از انجام تزریق را داشته باشید همچنین با استفاده از این درمان غضروف ها و بافت های شما بازسازی میشوند این درمان می تواند روی زانو تاثیر بیشتری داشته باشد این درمان باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن ، بازسازی مفاصل ، بهبودی مفصل ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل ، ماهیچه ها و عصب ها شود.

ازون درمانی  می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما درشرایط خاص افراد به ۳ تا ۵جلسه برای درمان نیازدارند اکثر افراد بعد از انجام این روش با کاهش درد مواجه میشوند. در ادامه مواردی که ازن تراپی برای آنها بررسی گردیده و موفقیت آن گزارش شده است شامل :

۱- برای درمان درد مختلفن بدن
۲- در درمان دردهای شدید مفصل کمر و گردن
۳- آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
۴- مشکلات و آرتروز لگن و زانو ( درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )
۵- بیرون زدگی و فرسودگی دیسک ( برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود )
۶- سندروم تونل کارپال
۷- درد عصب و رگ سیاتیک
۸- سینوزیت ( شدید یا ملایم )
۹- اختلال آرنج تنیس بازان ( تنیس البو )
۱۰- درد و اختلالات لگن
۱۱- عفونت های دندان
۱۲- بهبودی بعد از جراحی مفاصل
۱۳- شکستگی های غیر قابل درمان
۱۴- جراحات
۱۵- آسیب دیدگی ها ورزشی

گاز ازون درمانی  در طول این مدت که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته روز به روز استفاده های متنوع تری پیدا کرده در بیماری های مختلف و متنوع مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این بیماری ها : بیماری های عفونی هپاتیت b ،cایدز ، بیماری های آلرژیک و آسم بیماری های التهابی روده مثل کروم و همچنین بیماری عضلانی و اسکلتی مثل آرتروز زانو ، دیسک بین مهره ای گردن و کمر مورد استفاده قرار میگیرد .

دو استفاده مهم که از این دستگاه  (ازون درمانی/  تراپی و  اوزن درمانی )و  از این گاز در واقع در دنیا دارد صورت میگیرد:

۱- فیلد زیبایی : امروز به وفور در ایتالیا مورد اسفتاده قرار میگیرد.

۲- ورزشکاران : عمدتا بر میگردد به کاهش مدت زمان ریکاوری بدن ورزشکاران و همچنین کاهش آسیب های عضلانی واسکلتی ورزشکاران حرفه ای در طی ورزش کردن ممکن به آن دچار شوند.

در واقع استفاده یونیک این گاز در ورزشکاران امروزه در بسیاری از باشگاه های حرفه ای بل اخذ در کاهش ریکاوری بیماران و ورزش کاران دارد مورد استفاده قرار میگیرد.

ازون درمانی / تراپی

روش کار :

قبل از هر گونه تزریق ابتدا پوست محل احتمالی تزریق را با اسپری لیدوکائین بی حس کرده و سپس با توجه به این که محل تزریق باید کاملا استریل باشد ست استریل را اماده می کنیم  بعد از پوشیدن دست کش به صورت استریل با یک سرنگ لیدوکائین ۲ درصد می کشیم که این کار جهت بی حسی ، درون مفصل انجام می شود سپس محل تزریق را با بتادین استریل کرده و شان استریل را روی محل تزریق می اندازیم و با سرنگ ۲ ابتدا تزریق را انجام می دهیم و بعد از این کار سراغ دستگاه ازون درمانی  می رویم و با سرنگی که از قبل آماده کرده ایم بر اساس دوز مورد نظر گاز ازون درمانی  را از دستگاه استخراج کرده و در شرایط کاملا استریل بعد از آسپیراسیون به آرامی تزریق می کنیم .

ازون درمانی/  تراپی

آشنایی با ازون درمانی

ازون درمانی  درمانی برای انواع مختلفی از دردهای اسکلتی مثل دردهای مفاصل و آرتروز زانو مفید است.

با استفاده از روش ازون درمانی  درمانی ترکیبی از ازون درمانی  ، پروکائین ، ویتامین بی ۱۲ و مواد دیگر در بافت های نرم یا لیگامنت ها یا تاندون هایی که به استخوان زانو درد یا مفاصل دیگر متصل شده است تزریق می شود . این تزریق در مفصل متورم انجام می شود و باعث درمان تورم و سپس افزایش جریان خون می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند تا باعث شود سلولها با کمک این رسوبات بافت های مفصل آسیب دیده را ترمیم کنند . میزان بالایی از مواد غیر فعالی که در اتم های اکسیژن موجود در ازون درمانی  پیدا شده است زمانیکه با مواد مفید و بی خطر ازون درمانی  ترکیب شوند بی خطر هستند و باعث درمان آرتروز و التهابات مفاصل می شوند و می تواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار محسوب شود .

اگر چه عوامل تاثیر گذار دیگری هم وجود دارند که می توانند استفاده شوند اما ازن ماده ای است که ۳ مزیت نسبت به مواد دیگر دارد.

۱- بسیار راحت تر از مواد دیگر است و درد کمتری ایجاد می شود.

۲-به دلیل اینکه ازون درمانی  یک گاز است در محل آسیب دیدگی پخش می شود و هیچ ناحیه ای وجود ندارد که ازون درمانی  به آن نرسیده باشد و به تدریج باعث درمان می شود.

۳- ازون درمانی  هیچ عوارض جانبی را برای بیماران ایجاد نمی کند ،بسیار مطلوب تر از مواد اسکلروسینگ (sclerosing )دیگر است.

ازون درمانی / تراپی

گاز اوزن مدیکال اولین بار در سال ۱۸۵۷ توسط آقای werner  تولید شد این گاز اکسیژن درمانی و طی یک دیس شارژ الکتریکی ایجاد شد که هنوز هم به همین شیوه کلی تولید می شود. طی سالیان متمادی مطالعات متعددی در مورد اثرات فیزیولوژیک این گاز صورت گرفت که بر طبق همین اثرات و مکانیسم ها استفاده های درمانی مختلفی از آن می شود که از آن جمله عبارتند از :

۱ – کاهش دردهای آرتروزی در زانو و سایر مفاصل

۲ -کاهش دردهای ناشی از بیماری های روماتیسمی و حتی کمک به درمان آنها

۳ -درمان تکمیلی جهت کاهش عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی در سرطان

۴ -آسم و آلرژی

۵ -زخم پای دیابتی و سایر زخم های عفونی

۶ – بسیاری از بیماری های عفونی

۷ -دیسک کمر و ده ها موارد دیگر

از زمانی که اثر ضد التهابی و آنتی اکسیدان گاز ازون درمانی  کشف شد استفاده از آن در بیماری هایی که ماهیت التهابی دارند مورد توجه قرار گرفت با توجه به ماهیت کاملا التهابی آرتروز و البته بسیاری از تروماهای زانو این فرضیه که ازون درمانی  در این بیماری ها موثر است بررسی شد و بعد از انجام تحقیقات لازم استفاده از آن مورد تایید قرار گرفت . در واقع مکانیسم های عمده ای که برای گاز ازون درمانی  بعد از تزریق آن در فضای مفصلی مورد تایید قرار گرفته شامل:

–       ممانعت از آزادسازی عوامل مخرب درون زانو

–       غیر فعال کردن عوامل التهابی

–       تحریک بازسازی و پرولیفراسیون سلولهای غضروفی و فیبروبلاست ها

–       ممانعت از آزادسازی پروستاگلاندین ها

با توجه به این مکانیسم ها و همچنین وجود عوامل التهابی به عنوان علت درد در بسیاری از تروماها و پارگی های لیگامنت در زانو استفاده از این روش در موارد ترومای زانو چه در ورزش و چه در زمینه های دیگر هم مورد استقبال واقع شده است.

با توجه به هزینه بالای عمل جراحی و یا تعویض مفصل که در بسیاری موارد توسط جراحان توصیه می شود و از طرفی هزینه قابل قبول گاز ازون درمانی  به نظر استفاده از آن تحت نظر پزشک با دوز و میزان مشخص شده چه به تنهایی و چه همراه سایر روش های درمانی به نظر بسیار مقرون به صرفه بوده خصوصا اینکه اثر آن در مراحل ابتدایی آرتروز بسیار مناسب و موثر تر از مواقعی است که غضروف بطور کامل از بین رفته باشد چون با همان مکانیسم های بالا می توان باعث زنده نگه داشتن سلول های غضروفی می شود.

ازون درمانی  /تراپی

دیسک کمر :

یکی از دلایل مهم کمر درد در جوامع امروزی می باشد .با توجه به سنگینی کار روی مهره و عدم تحرک کافی و البته تغذیه نامناسب (که زمینه ساز چاقی می باشند ) وقوع این بیماری روز به روز در حال افزایش است. دیسک بین مهره ای وقتی دچار فتق و بیرون زدگی می شود با ۲ مکانیسم عمده می تواند باعث درد در ناحیه کمر شود که در اکثر اوقات ماهیت تیر کشنده دارد :

یکی  ایجاد فشار بر ریشه های عصبی  (compression) و دیگری التهاب (Inflammation) که البته امروزه اعتقاد براین است که نقش التهاب در ایجاد درد پررنگ تر از فشار است چون ثابت کرده اند حدود ۷۶% مردم فتق دیسک دارند بدون اینکه علایمی داشته باشند.

ازون درمانی / تراپی

درمان درد کمر :ریسک عمل جراحی در مقابل اقدامات غیر جراحی :

با توجه به ماهیت بیماری که در بالا توضیح داده شد و البته ریسکی که عمل جراحی در این بیماران دارد (چه از جهت وجود بیماری های همراه و چه از جهت ریسک بیهوشی)روش های غیر جراحی امروزه مورد استقبال شدید واقع شده است بطوریکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته بدون تایید متخصص درد دیسک تحت عمل جراحی قرارنمی گیرد.

درمان دیسک کمر روش های غیر جراحی موجود :

با توجه به هدف غایی و نهایی عمل جراحی که همانا کاهش درد می باشد چندین روش غیر جراحی برای درمان امروزه مورد توجه قرار گرفته از جمله :

۱- تزریق دارو از طریق اپیدورال

۲- تزریق ازون درمانی  به شیوه های مختلف

۳- فیزیوتراپی و طب سوزنی

۴- نوکلئولیز به طرق مختلف

۵- لیزر و …

روش استفاده گاز ازون درمانی  :

ازون درمانی  بسته به عوامل اولیه ایجاد درد استفاده های مختلف دارد به عنوان مثال در آرتروز زانو به صورت تزریق مفصل و یا در دیسک کمر و گردن به صورت تزریق درون دیسکی یا اپیدورال یا پاراورتبرال استفاده می شود.

فواید ازون درمانی در ورزشکاران :

اثرات و فواید گاز ازون درمانی  در ورزشکاران که کاملا فیزیولوژیک می باشد را می توان در موارد زیر خلاصه کرد :

الف – افزایش اکسیژن رسانی بافت ها

ب – افزایش تولید ATP که باعث ایجاد انرژی بیشتر و ریکاوری سالم تر می شود.

ج – تاخیر در تولید اسیدلاکتیک در سلول (توضیح اینکه اسید لاکتیک عامل اصلی ایجاد درد عضلانی پس از فعالیت ورزشی است)

د باعث اکسیده شدن اسیدلاکتیک و جلوگیری از آسیب دیدگی سلولهای عضلانی می شود.

هـ – باعث کاهش تورم و درد و افزایش سرعت بهبود آسیب دیدگی می شود.

و- باعث جلوگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تقویت سیستم ایمنی می شود.

ی – نیاز به استروئید را کم می کند چون باعث افزایش تولید هورمون و رساندن آن به سطح نرمال می شود.

ط – نیاز به آنتی بیوتیک را حذف می کند.

روش درمانی :
این روش با ترکیبی ازگاز ازون درمانی  ومواد برای بازسازی بافت ها درمفاصل ونواحی که باکاهش اکسیژن مواجه است تزریق میشود تا باعثتسریع در روند بهبودی شود این درمان برای بازسازی بافت ها ی آسیب دیده، بیماری آرتروز و اختلالات دیسک های ستون مهره ها استفاده میشود. دلیل اینکه تعدادی ازبافت های آسیب دیده سریعترازبافت ها دیگر بهبود میابند وجود جریان خون بیشتردراین نواحی است بنابراین مهیا کردن موارد بهبودی وموادمغذی درمفصل میتواند باعث افزایش جریان خون و بهبودی بافت های آسیب دیده شود .

اگر چه این مواد مغذی ممکن است از خون جدا شوند و درخون انباشته نشوند و باعث جریان ضعیف خون و کاهش اکسیژن ،مواد مغذی و موارد بهبودی در نواحی آسیب دیده شود. سپس این روند باعث کاهش روند بهبودی و ساخت مواد اسید لاکتیک در بافت ها میشود در نهایت افزایش استیدلاکتیک در بافت های آسیب دیده باعث ایجاد درد میشود زمانیکه همه این موارد وجود داشته باشند سیستم ایمنی بدن نمی تواند به بازسازی و ترمیم بافت ها کمک کند. این روند می تواند با استفاده از تزریق ازن به صورت دائمی بهبود یابد .

مکانیزم اثر ازون درمانی  :
ازون درمانی  تراپی با کمک سه مکانیسم درمانی باعث درمان میشود درابتدا اکسیژن به بهبود بافت های آسیب دیده کمک میکند دومین تاثیر ازون درمانی  است ازون درمانی  یک ماده بی ثبات است وبه سرعت به اکسیژن تبدیل میشود درحین روند تبدیل، هر مولکول اکسیژن میتواند بافت ها را اکسید کند تحقیقات نشان میدهد که اکسیداسیون باعث تحریک موارد رشد میشود گاز ازن حاوی ۳مولکول اکسیژن است و ازون درمانی  است، به دلیل ساختاری که دارد میتواند روند اکسیداسیون را انجام دهد و بلافاصله اکسیژن مورد نیاز بافت ها را فراهم کند و باعث تحریک رشد بافت ها و بازسازی و توانبخشی آنها شود.

سومین راهی که ازون درمانی  تراپی باعث درمان می شود بهبودی بدن با استفاده ازهومیوپاتی (همسان درمانی)ضدالتهابی است دراین روند ویتامین ها و موادمعدنی برای کاهش التهاب و افزایش جریان خون در بافت های آسیب دیده تزریق میشود این کار باعث رساندن مواد مغذی و مواد رشد به بافت ها می شود و بافت ها را بازسازی میکند این درمان در مدت زمان ۶ ماه و طی ۳ تا ۵ مرحله تزریق، انجام میشود و به صورت دائمی باعث اصلاح بافت ها ی اسیب دیده و کاهش درد که در مراحل اولیه درمان آشکار است، میشود.ازون درمانی  به تنهایی در درمان موثر نیست و باید از روشهای همراه مانند ورزش درمانی فیزیوتراپی لیزر یا مشابه آن استفاده شود.

نکات مهم
شما باید آرامش خودرا حفظ کنید ممکن است نقاط تزریق کمی دردناک شود اما پزشکان برای کاهش این درد از مسکن های بی حس کننده قبل و بعد از ازون درمانی  استفاده می کنند از داروهایی مانند ناپروکسین، آسپیرین وایبوپروفن حداقل دو روز قبل از انجام ازون درمانی  استفاده نکنید ممکن است قبل از تزریق برای شما داروهایی مانند تایلنول، ترامادول، ویکودن، نارکو ویا داورهای دیگر تجویز شود و مصرف مکمل های روغن ماهی را دو روز قبل ازازون درمانی  قطع کنید. در صورتیکه به مسکن های قوی تر از تایلنول نیاز داشته باشید پزشک برای شما تجویز خواهد کرد .

روش انجام
این روش دردناک نیست یا با درد کمی همراه است وبیماران بلافاصله بعد از این روش با بهبودی مواجه میشوند به دلیل اینکه در بافت آسیب دیده گاز تزریق میشود ممکن است تا یک ساعت یا حداکثر تا چند روز با تورم روی ناحیه تزریق مواجه شوید این درمان شامل دو قسمت است در ابتدا مواد طبیعی برای مهیا کردن مواد لازم سلولها تزریق میشود این تزریق حاوی مواد دکس تروس ، سالین ، ویتامین B و ترکیباتی از مواد هومیوپاتی لازم است بخش دوم این درمان تزریق گاز ازن در نواحی آسیب دیده برای مهیا کردن اکسیژن لازم و ایجاد انرژی در بافت ها انجام میشود این روند باعث بازسازی بافت ها میشود. توصیه میکنیم که ازون درمانی  تراپی را برای مدت زمان ۲ هفته و ۳ مرتبه برای هر ناحیه آسیب دیده انجام دهید اما دربعضی موارد بیشتر از این مقدار نیاز است سرعت پاسخگویی بدن شما به این درمان به سن،سلامتی،مدت ابتلا به بیماری واقداماتی که برای درمان انجام داده اید بستگی دارد اکثر افراد با ۳مرتبه انجام این جراحی به بهبودی دست یافته اند.

جلسات درمانی
برای اکثرافراد یک مرحله درمان کافی است کاهش علائم بیماری بوسیله این روش رضایت بخش است و بیمار به درمان مجدد نیازی ندارد بیماران برای تحریک بیشتر بافت برای بازسای و ترمیم مراحل دیگر ازون درمانی  تراپی را انجام میدهند هیچ محدودیتی برای تزریق این ماده وجود ندارد یک بیمار می تواند یک مرحله تزریق انجام دهید و بیمار دیگر ۴ مرحله درمان باید انجام دهد باید بعد از تزریق به بهبودی بیمارتوجه شود. درصورتیکه به ۳یا ۴مرحله درمان نیازدارید وبهبودی حاصل نشده است مواد دیگری باید قبل از انجام تزریق مورد توجه قرارگیرد.

یعد از تزریق
توصیه می شود بیماران ازیک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین و استراحت کافی استفاده کنند که به ریکاوری واحیا بعدازتزریق کمک میکند بسیاری ازبیماران به اشتباه بعدا زتزریق به سرعت به انجام تمرینات فیزیکی شدید میپردازند که این کار اشتباهی است وروند بهبودی وساخت کلوژن را به تاخیرمی اندازد بهتر است دو روز استراحت داشته باشند و درصورت نیاز میتوانند ۲تا ۳هفته بعدا زتزریق بادقت کافی فعالیت های شدید و طولانی مانند ( اسکی، بسکتبال ، حاکی روی چمن و سطوح پیشرفته یوگا ) و حرکات پرشی را انجام دهند .

بسیاری از بیماران برای کاهش التهابات تا دو روز پس از تزریق از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و بالانگهداشتن برای اندام های تحتانی ( مانند پا ) استفاده میکنند همچنین برای کاهش درد و التهابات از مواد و داروهای طبیعی به غیر از ایبوپروفن، آلیو، مورتین، آسپیرین و یا داروهای ضد التهاب بدون استروئید دیگر مانند سلبرکس استفاده می کنند متخصصین برای کاهش دردهای شدید شل کننده عضلات یا داروی نارکوتیک را توصیه میکنند بیماران ممکن است از مواد طبیعی مانند پماد کاپسایسین و… استفاده کنند اما باید از مصرف روغن ماهی و مکمل های این ماده تقریبا دو هفته بعد از انجام تزریق خودداری کنند پزشکان توصیه می کنند برای تسریع در روند بهبودی بیماران میتوانند از مکمل های غذایی خاصی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

عوارض
عوارضی از تزریق ازون درمانی  گزارش نشده است ممکن است قدری سوزش در ناحیه تزریق وجود داشته باشدویا بیمار به تزریق ازون درمانی  پ

چگونگی درمان با ازون درمانی

ازون درمانی  باعث تحریک جریان خون میشود و با افزایش اکسیژن در سلولها باعث افزایش انرژی آنها میشود. ازون درمانی  درپراکسید ترکیب میشود و باعث تحریک جریان خون میشود و درنتیجه سلولها مواد مورد نیازخود را دریافت میکنند و بازسازی و ترمیم میشوند. جریان خون ودر سلولها بهبود میابد و بافت ها شروع به بهبودی میکنند.

دلیلی که باعث میشود تعدادی ازآسیب دیدگی ها به صورت کامل بهبود یابد و تعدادی دیگر درمان نشود وجود جریان خون در بافت ها است زمانیکه یکی ازبافت های بدن دچارآسیب دیدگی میشوند باید این بافت ها مجددا بازسازی واحیا شوند وبرای احیا به موادی مانند ویتامین ،مواد معدنی واکسیژن نیازدارد که باید توسط خون به این بافت ها منتقل شود یکی ازمهمترین مواد برای ترمیم بافت ها اکسیژن است کاهش میزان اکسیژن دربدن باعث تجمع اسید لاکتیک دربدن ومنجر به درد میشود ازون درمانی  در۳روز انجام میشود درابتدا داروهای ضدالتهاب درناحیه آسیب دیده برای کاهش تورم والتهاب انجام میشود این کار باعث افزایش جریان خون دربافت میشود سپس به این ناحیه ویتامین ومواد معدنی که برای بهبودی ضروری است رسانده میشود ودرنهایت به این ناحیه بوسیله ازون درمانی  اکسیژن رسانده میشود. بافت ها موادی را که برای بهبودی نیازداشته اند دریافت میکنند وزمانیکه بهبود میابند جریان خون درآن ناحیه افزایش میابد ودرمان کامل میشود نتیجه این درمان دربین افراد مختلف متفاوت است اما اکثر بیماران فقط به ۳تا۵ مرحله درمان نیازدارند.

درمان آرتروز زانو با ازون‌ درمانی  تراپی

ازون‌ درمانی  پزشکی می‌تواند در درمان درد، التهاب و تخریب تاندون، مفصل یا دیسک‌های بین‌مهره‌ای کمری یا گردنی مؤثر واقع شود. تئوری درمان با ازون‌ درمانی  این است که رادیکال‌های آزاد درون ازون‌ درمانی  (اکسیژن سوم ازون‌ درمانی ) با مواد داخل دیسک واکنش می‌دهد و موجب کاهش التهاب، درد و کوچک شدن فتق دیسک می‌شود

همچنین در آرتروز مفاصل زانو و شانه و سایر مفاصل که به علت تخریب غضروف مفصلی و وارد شدن آن در فضای مفصلی منجر به ایجاد التهاب، تورم و درد می‌شود، می‌توان از ازون‌ درمانی  (تراپی) استفاده کرد

.
در حالت معمول، جهت درمان آرتروز مفاصل از کاهش فشار و وزن روی مفصل، داروهای ضد التهابی استروئیدی و غیر استروئیدی، تزریق کورتون و هیالاز در مفصل استفاده می‌شود. همچنین در مواردی که تخریب مفصل شانه یا زانو شدید است و سن و شرایط طبی بیمار مناسب است، جراحی تعویض مفصل زانو و یا شانه پیشنهاد می‌گردد.
در مواردی که درمان دارویی مؤثر نیست و بیمار کاندید جراحی نیست می‌توان از تزریق ده سی‌سی (۱۰ cc) گاز ازون‌ درمانی  بهره جست که با اثرات ضد التهابی، ضد دردی و ترمیمی آن باعث کاهش التهاب و درد و ترمیم مفصل می‌شود.

درمان آرتروز زانو

ازون درمانی  برای انواع مختلفی ازدردهای ماهچه ای مانند درد و آرتروز زانو مفید است.

با استفاده ازروش ازون درمانی  ترکیبی ازازون درمانی ،پروکائین،ویتامین بی ۱۲ ومواد دیگردربافت های نرم یا لیگامنت ها یا تاندون هایی که به استخوان زانو یا مفاصل دیگر متصل شده است تزریق میشود. این تزریق درمفصل متورم انجام میشود و باعث درمان تورم وسپس افزایش جریان خون میشود و رسوبات فیبری را تحریک میکند تا باعث شود سلولها با کمک این رسوبات بافت ها ی مفصل آسیب دیده را ترمیم کنند. میزان بالایی از مواد غیرفعالی که در اتم های اکسیژن موجود در ازون درمانی  پیدا شده است زمانیکه با مواد مفید وبی خطرازون درمانی  ترکیب شوند بی خطر هستند وباعث درمان آرتروز و التهابات مفاصل میشوند و میتواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار محسوب شود.

اگرچه عوامل تاثیر گذار دیگری هم وجوددارند که میتوانند استفاده شوند اما ازون درمانی  ماده ای است که ۳ مزیت نسبت به مواد دیگر دارد:

۱- بسیار راحت تر از مواد دیگر است و درد کمتری ایجاد میشود.

۲- به دلیل اینکه ازون درمانی  یک گاز است، درمحل آسیب دیدگی پخش میشود و هیچ ناحیه ای وجود ندارد که ازون درمانی  به آن نرسیده باشد و به تدریج باعث درمان میشود.

۳- ازون درمانی  هیچ عوارض جانبی را برای بیماران ایجاد نمیکند و بسیارمطلوب تر از مواد اسکلروسینگ sclerosing دیگراست.

مکانیزم اثر ازون درمانی  :

ازون‌ درمانی   با کمک سه مکانیسم درمانی باعث درمان میشود درابتدا اکسیژن به بهبود بافت های آسیب دیده کمک میکند دومین تاثیر ازون درمانی  است ازون درمانی  یک ماده بی ثبات است وبه سرعت به اکسیژن تبدیل میشود درحین روند تبدیل، هر مولکول اکسیژن میتواند بافت ها را اکسید کند تحقیقات نشان میدهد که اکسیداسیون باعث تحریک موارد رشد میشود گاز ازون درمانی  حاوی ۳مولکول اکسیژن است و ازون درمانی  است، به دلیل ساختاری که دارد میتواند روند اکسیداسیون را انجام دهد و بلافاصله اکسیژن مورد نیاز بافت ها را فراهم کند و باعث تحریک رشد بافت ها و بازسازی و توانبخشی آنها شود.

سومین راهی که ازون‌ درمانی   باعث درمان می شود بهبودی بدن با استفاده ازهومیوپاتی (همسان درمانی)ضدالتهابی است دراین روند ویتامین ها و موادمعدنی برای کاهش التهاب و افزایش جریان خون در بافت های آسیب دیده تزریق میشود این کار باعث رساندن مواد مغذی و مواد رشد به بافت ها می شود و بافت ها را بازسازی میکند این درمان در مدت زمان ۶ ماه و طی ۳ تا ۵ مرحله تزریق، انجام میشود و به صورت دائمی باعث اصلاح بافت ها ی اسیب دیده و کاهش درد که در مراحل اولیه درمان آشکار است، میشود.ازون درمانی  به تنهایی در درمان موثر نیست و باید از روشهای همراه مانند ورزش درمانی فیزیوتراپی لیزر یا مشابه آن استفاده شود

.

نکات مهم

شما باید آرامش خودرا حفظ کنید ممکن است نقاط تزریق کمی دردناک شود اما پزشکان برای کاهش این درد از مسکن های بی حس کننده قبل و بعد از ازون درمانی  استفاده می کنند از داروهایی مانند ناپروکسین، آسپیرین وایبوپروفن حداقل دو روز قبل از انجام ازون درمانی  استفاده نکنید ممکن است قبل از تزریق برای شما داروهایی مانند تایلنول، ترامادول، ویکودن، نارکو ویا داورهای دیگر تجویز شود و مصرف مکمل های روغن ماهی را دو روز قبل ازازون درمانی  قطع کنید. در صورتیکه به مسکن های قوی تر از تایلنول نیاز داشته باشید پزشک برای شما تجویز خواهد کرد .

روش انجام ازون‌ درمانی

این روش دردناک نیست یا با درد کمی همراه است وبیماران بلافاصله بعد از این روش با بهبودی مواجه میشوند به دلیل اینکه در بافت آسیب دیده گاز تزریق میشود ممکن است تا یک ساعت یا حداکثر تا چند روز با تورم روی ناحیه تزریق مواجه شوید این درمان شامل دو قسمت است در ابتدا مواد طبیعی برای مهیا کردن مواد لازم سلولها تزریق میشود این تزریق حاوی مواد دکس تروس ، سالین ، ویتامین B و ترکیباتی از مواد هومیوپاتی لازم است بخش دوم این درمان تزریق گاز ازون درمانی  در نواحی آسیب دیده برای مهیا کردن اکسیژن لازم و ایجاد انرژی در بافت ها انجام میشود این روند باعث بازسازی بافت ها میشود. توصیه میکنیم که ازون‌ درمانی   را برای مدت زمان  ۲ هفته و ۳ مرتبه برای هر ناحیه آسیب دیده انجام دهید اما دربعضی موارد بیشتر از این مقدار نیاز است سرعت پاسخگویی بدن شما به این درمان به سن،سلامتی،مدت ابتلا به بیماری واقداماتی که برای درمان انجام داده اید بستگی دارد اکثر افراد با ۳مرتبه انجام این جراحی به بهبودی دست یافته اند.

جلسات درمانی

برای اکثرافراد یک مرحله درمان کافی است کاهش علائم بیماری بوسیله این روش رضایت بخش است و بیمار به درمان مجدد نیازی ندارد بیماران برای تحریک بیشتر بافت برای بازسای و ترمیم مراحل دیگر ازون‌ درمانی   را انجام میدهند هیچ محدودیتی برای تزریق این ماده وجود ندارد یک بیمار می تواند یک مرحله تزریق انجام دهید و بیمار دیگر ۴ مرحله درمان باید انجام دهد باید بعد از تزریق به بهبودی بیمارتوجه شود. درصورتیکه به ۳یا ۴مرحله درمان نیازدارید وبهبودی حاصل نشده است مواد دیگری باید قبل از انجام تزریق مورد توجه قرارگیرد.

یعد از تزریق

توصیه می شود بیماران ازیک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین و استراحت کافی استفاده کنند که به ریکاوری واحیا بعدازتزریق کمک میکند بسیاری ازبیماران به اشتباه بعدا زتزریق به سرعت به انجام تمرینات فیزیکی شدید میپردازون درمانی د که این کار اشتباهی است وروند بهبودی وساخت کلوژن را به تاخیرمی اندازد بهتر است دو روز استراحت داشته باشند و درصورت نیاز میتوانند ۲تا ۳هفته بعدا زتزریق بادقت کافی فعالیت های شدید و طولانی مانند ( اسکی، بسکتبال ، حاکی روی چمن و سطوح پیشرفته یوگا ) و حرکات پرشی را انجام دهند .

بسیاری از بیماران برای کاهش التهابات تا دو روز پس از تزریق از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و بالانگهداشتن برای اندام های  تحتانی ( مانند پا ) استفاده میکنند همچنین برای کاهش درد و التهابات از مواد و داروهای طبیعی به غیر از ایبوپروفن، آلیو، مورتین، آسپیرین و یا داروهای ضد التهاب بدون استروئید دیگر مانند سلبرکس استفاده می کنند متخصصین برای کاهش دردهای شدید شل کننده عضلات یا داروی نارکوتیک را توصیه میکنند بیماران ممکن است از مواد طبیعی مانند پماد کاپسایسین و… استفاده کنند اما باید از مصرف روغن ماهی و مکمل های این ماده تقریبا دو هفته بعد از انجام تزریق خودداری کنند پزشکان توصیه می کنند برای تسریع در روند بهبودی بیماران میتوانند از مکمل های غذایی خاصی در رژیم غذایی خود استفاده کنند

تعرفه و هزینه ازون‌ درمانی

امروزه تزریق گاز ازون درمانی  و کاربردهای گسترده ازون‌ درمانی   در حوزه های درمانی بسیار متنوع ، این روش را بسیار ویژه نموده و باعث طرح سوال هزینه ازون‌ درمانی   و پی گیری آن می شود . البته امروزه در کشور عزیزمان در خصوص بیماری های مفاصل ، درد ، آرتروز ، آرتریت ، درمان دیسک و علی الخصوص بهبود و ترمیم زخم و عفونت شناخت بسیار خوبی ایجاد شده است ، بطوریکه هم اکنون برخی مراکز درمانی در این حوزه در حال فعالیت می باشند . از طرفی هزینه های ازون‌ درمانی   با نرخ های متفاوتی تعیین می شود که بهتر است نگاهی اجمالی به آن داشته باشیم . در کتاب ارزش  نسبی خدمات و مراقبت های سلامت نرخ ازون‌ درمانی   جهت تزریق داخل مفصل و بافت نرم جهت درد و اختلات اسکلتی و عضلانی همانطوری که در تصویر زیر ملاحظه می کنید در سال ۹۳ با جمع کل ۱۳ کا  تعیین و ثبت گردید که در دو شاخه نرخ دولتی و خصوصی مشخص می شود که نرخ خصوصی آن هر جلسه ازون‌ درمانی   ۲۶۰ هزار تومان می گردد .

همچنین در خصوص ازون‌ درمانی   درمان زخم که حدوداٌ هرجلسه به طور متوسط ۳۰ دقیقه زمان می برد و بسته به ماهیت و پیشرفت ضایعه و تشخیص درمانگر  تعداد کل جلسات درمانی تعیین می گردد . در این حوزه نیز نرخ های متفاوتی از بیمار گرفته می شود که عموماٌ متوسط نرخ آن ۱۵۰ هزار تومان برای هر جلسه می  باشد .

نکته بسیار مهم

اهمیت موضوع در ازون‌ درمانی   نوع دستگاه های کلینیکی آن می باشد ، چراکه دقت و تکنولوژی دستگاه های ازوزن تراپی در خصوص کالیبراسیون غلظت بسیار با اهمیت می باشد و در واقع در نتایج درمان بسیار تفاوت ایجاد می کند و به همین منظور تفاوت بسیار زیادی در قیمت دستگاه ها نسبت به تکنولوژی ساخت آنها می باشد . حتی دیده شده است برخی مرکز از دستگاه های ازون درمانی  خانگی و یا صنعتی در خصوص ازون‌ درمانی   استفاده می کنند . بطوریکه در خصوص دستگاه های کلینیکی نیز با توجه به نوع تکنولوژی آن ، هم قیمت دستگاه و هم میزان سرمایه گذاری بسیار متفاوت است ویا اینکه برخی درمانگرها از یک دستگاه بطور همزمان برای چند بیمار استفاده می کنند که علاوه بر کاهش میزان پروتکل اوزن مورد نیاز ، تعداد جلسات ازون‌ درمانی  تراپی را بسیار زیاد می کند و در کل با کاهش قیمت ازون‌ درمانی   برای بیمار، ارزان بودن ازون‌ درمانی   به اشتباه برای مراجعه کنندگان تداعی می شود . به همین منظور پیشنهاد می شود جهت مراجعه به مراکز ازون درمانی  به گونه ایی در خصوص موارد فوق با دقت ارزیابی نموده و پس از اطمینان از این روش استفاده نمائید تا خدایی نکرده روش ازون‌ درمانی  تراپی به عنوان یک روش بدون موثر مطرح نگردد

مطب شخصی دکتر علی تارات بر اساس الگو گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا و رعایت استانداردهای جهان در زمینه انواع روشهای رایج تجویز اکسیژن – اوزن طبی در خدمت شما عزیزان است.

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک "