تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات اوزون درمانی / روش های متداول ازون درمانی
۱۵ دقیقه

روش های متداول ازون درمانی

آنچه می خوانید...

روش های متداول ازون درمانی

ازن‌ تراپی به انگلیسی: (Ozone therapy) یا اوزون‌ درمانی به روش درمانی‌ای گفته می‌شود که جزو پزشکی جایگزین حساب می‌شود و در این روش درمانی برای بهبودی بعضی از بیماری‌ها گاز یا مایع یا محلول ازون‌دار را از طریق خوراکی، تزریقی، پوستی وارد بدن بیمار می‌کنند. معمولاً از این روش برای درمان بیماری‌های سرطان، ایدز، اسکلروز چندگانه استفاده می‌شود.
ازون‌درمانی دارای ویژگی باکتری‌کشی، قارچ‌کشی و بازدارندگی رشد ویروسی است و مولکول اوزون به عنوان ضدعفونی‌کنندهیزخم‌ها و معالجهی بیماری‌های باکتریایی و قارچی استفاده می‌شود.
روش‌های متداول اوزون درمانی عبارتند از :
۱- اگر معمولاً برای وارد کردن ازون به بدن از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود که در زیر تعدادی از آنها ذکر می‌گردد.
۲- دریافت ۵۰ تاML 100 از خون بیمار و تزریق ازون به آن و باز تزریق خون به خود بیمار که این کار خون را از باکتری‌ها و بیماری‌های عفونی ناشی از [میکوپلاسما] عاری می‌سازد.
۳- وارد کردن مستقیم اوزون به جریان خون از راه تزریق وریدی است در مورد این روش تردیدهایی وجود دارد و احتمال آمبولی گازی را پیش‌بینی می‌کنند که طرفداران این روش آن را نفی می‌کنند و این روش را درست و مفید می‌دانند
۴- وارد کردن جریان گاز ازون به کولون از راه مقعد یا واژن است معمولاً ازون درمانی به روش تزریق مقعدی یا واژنی به مدت ۳۰ثانیه، یک تا سه بار در روز در هفتهی اول انجام می‌شود، از راه لولهی بسیار باریکی که وارد حفرهی مورد نظر می‌شود، بیش از نیم لیتر ازون خالص به صورت مرطوب وارد می‌گردد این گاز سپس از دیوارهای [روده] جذب جریان خواهد شد. این فرایند بدون درد بوده و موجب تقویت نیروی حیاتی و احساس نشاط و سرزندگی می‌گردد که ناشی از اکسیژنه شدن و تغذیه خون است.
۵- تزریق گاز اوزون در گوش است
۶- اوزونه کردن آب و نوشاندن آن به بیمار است که در درمان بیماری‌های لثه، زخم‌های دهان، برفک دهان، زخم‌ها، سرماخوردگیها و [آنفولانزا] و بیماریهای ویروسی کمک می‌کند. نوشیدن آب ازون دار همچنین سطح کلی اکسیژن بدن را افزایش داده و موجب تسریع فرایندهای بهبود می‌شود.
۷- جذب ازون از طریق پوست است که دوش ازون نامیده می‌شود و استفاده از بخار اوزونه نیز در سراسر دنیا توسط متخصصین زیبایی، متخصصین [ستون فقرات] ، ماساژ درمان‌ها و سایر متخصصین و پزشکان صورت می‌گیرد
۸- استفاده از روغن زیتون اوزون‌دار شده‌است. می‌توان یک قاشق چای خوری روغن زیتون اوزونه را یک یا دو بار در روز مصرف کرد تا بدن مقدار دایم و یکنواختی از ازون را دریافت کند.

درمان بیماری‌ها:
اوزون در درمان بیماری‌های زیر ممکن است مؤثر باشد و تأثیر مثبت بگذارد:
۱- بیماری‌های قلبی و عروقی، عروق مغز، “تصلب شرایین” به طور عمومی، و “هایپرکلسترومی” و بازگردانی سرعت “گردش خون” به حالت عادی و درد آنژین صدری را تسکین می‌دهد و عملکرد و جریان خون مغز را بهبود می‌بخشد.
۲- تأثیر در درمان تومورهای سرطانی، “لنفوم” و “سرطان خون” بدون استفاده از جراحی، تابش یا ،شیمی درمانی ممکن است
۳- اشکال گوناگون “روماتوئید” و “آرتروز کولاژن”
۴- آلرژی‌ها
۵- معکوس کردن روند پیری
۶- بهبود “مولتیپل اسکلروزیس”، و سایر بیماریهای عصبی
۷- بهتر شدن فقدان عملکرد مغز در بیماری “آلزایمر” و کهولت و بیماری “پارکینسون”
۸- استفاده خارجی در معالجه? جوش،سوختگی، زخمهای پا، زخمهای باز، اگزما، قارچ و دیگر مشکلات پوستی
۹- دمیدن ازن از مقعد، برای کولیت، پروستات، آنال فیشر، کاندیدیاسیس، دمیدن واژینال اوزون بسیار مؤثر در کاندیدیاسیس و سایر عفونت‌های قارچی، تریکامیوناسیس و سایر فرم‌های واژینیت مؤثر می‌باشد.
۱۰- دمیدن در مثانه بسیار مؤثر در بهبود التهاب مثانه،فیستول مثانه و سرطان مثانه
۱۱- روند درمان ایدز، هرپس، هپاتیت مونوکلئوز و سیروز کبدی
۱۲- گاهی برای “دوپینگ” ورزشی از روش‌های اوزن‌درمانی استفاده می‌شود
۱۳- مضرات و آسیب‌ها
۱۴- در بعضی از نشریات علمی مواردی را به عنوان مضرات ازون‌درمانی ذکر کرده‌اند از جمله امکان آزاد کردن رادیکال آزاد در خون بیمار یکی از مشکلات این روش است.و همچنین استفاده بیش از حد یا دوزهای بالا ممکن است موجب ایجاد آسیب‌های جدی در سلول‌های خون و بدن شود.

تاثیر اوزون بر روی پوست
تاثیرات مثبت اکسیژن زایی بیماری از شرایط پوست شناختی است که مدت هاست مورد توجه قرار گرفته و زمینه را برای کاربرد درمانی اکسیژن ما فوق فشار فراهم کرده اند . اکسیژن توانایی انتشار در بافت ها و منع رشد باکتری های بی هوازی و پرورش محتوای اکسیژن بافت های درمان شده را دارد . بنابراین می تواند از شدت محرومیت اکسیژن بافت ها بکاهد .
با این حال ازن بعنوان یک مولفه سازنده افزوده ، دارای خصوصیاتی است که به وضوح فراتر از کاربرد اکسیژن به تنهایی می باشد.

دو خاصیت ذکر شده عبارتند از :
۱ . گستره وسیع تری از فعالیت کشنده پاتوژن ها
۲ . افزایش قطر عروق خونی مویرگ ها و تحریک بیشتر جریان خون در بافت ها با کلیه منافع جانبی شامل قابلیت دسترسی بیشتر مواد غذایی و مولفه تطبیق ایمنی شناختی و دفاع .

شرایط درمانی خارجی بهره برداری شده اکسیژن درمانی
با توجه به کاربردهای ازن / اکسیژن ، می توانیم شرایط متداول زیر را که بطور موثری تحت تاثیر این دارو درمانی منحصر به فرد چه به تنهایی و چه در ارتباط با دیگر مشخصه ها مورد استفاده قرار گرفته اند که به شرح زیر است :

زخم های عفونی
این دسته بندی از زخم هنوز به حالت مزمن ناشی از ترکیب هماهنگی گردش خون و حملات شدید عفونت زا نرسیده است . در حقیقت ، این دسته بندی از زخم ممکن است به سادگی پس از یک عمل جراحی نمود یافته وبطور بالقوه مستعد عفونت باشد.
ازن درمانی موضعی در چنین مواردی ممکن است به تنهایی باز دارنده ( پیشگیری کننده ) باشد و از یک سو با هدف پیشرفت جریان خون و از سوی دیگر منع رشد و ازدیاد ارگانیسم های عفونت زا صورت گرفته باشد.

زخم های درحال بهبودی ضعیف
مهار و کنترل زخم هایی به کندی رو به بهبود پیش می روند به طور نا امید کننده ایی مشکل به نظر می رسد . برخی از این زخم ها درخور بازگشت هستند ، بنابراین استراژی های درمانی حالت تهاجمی تری به خود گرفته اما الزاماً تاثیر گذار به نظر نمی رسند .
بطور کلی ، چنین زخم هایی که به کندی التیام می یابند به واسطه کهنگی بهبودی شان به تعریف خود مقروض هستند . این کاهش سرعت در التیام زخم ها از حضور انواع ترکیبی ارگانیسم های مزاحمی ناشی می شود که در پناه زخم ها قرار گرفته اند . ارگانیسم های زنده به طور پیوسته در تماس با پاتوژن ها می باشند ، اینها تحت شرایط مناسب می توانند بطور انگل وار تکثیر شده تا به خلق شرایط بیمارگونه بپردازند . انواع متفاوت بسیاری از پاتوژن ها ممکن است در برگیرنده طیف وسیعی از تنوع عفونت زا باشند .
باکتری های بی هوازی – باکتری هایی که برای تکثیر نیاز به اکسیژن ندارند ( مثل باکتری مانندها ، کلوستریدیوم ، استرپتوکوک ) ممکن است به طور مسموم کننده ای در سطوح عمیق تر پوست فعال شده ، نسبت به تاثیرات التیام بخش اکسیژن ایزوله گردند. باکتری های بی هوازی مسئول بسیاری از عفونت های ویرانگر می باشند که عموماً تحت عنوان قانقاریا شناخته می شوند . از سوی دیگر باکتری های هوازی با لایه های روپوستی ساختگی شناسایی میشوند . با این وجود زمانی که لایه بعدی از بین میرود آنها در فرآیندهای عفونت زا با نفوذتر جلوه می کند . ( مانند روپوست استافیلکوکوک ، Corynebacteria ، Propionobacteria )

تزریق اوزون

تزریق کورتون داخل مفصلی یا تزریق اطراف بافتها و تاندونهای آسیب دیده، روشی است که سالیان متمادی بعنوان روش موثری در کاهش درد و التهاب و درمان بیماران مبتلا به دردهای عضلانی اسکلتی کاربرد داشته و دارد.
کورتون بعنوان یک داروی جادویی امروزه در بسیاری از درمانهای پزشکی جایگاه بی رقیبی دارد و بندرت داروهای دیگر توانسته اند جایگزین مناسبی برای درمان با این داروی نه چندان سالم باشند . افزایش فشار خون، بالا رفتن قند خون، ضایعات پوستی، مشکلات قلبی، چشمی و نارسایی غده فوق کلیوی از عوارض استفاده از کورتون می باشد که معمولا در مصرف مزمن این دارو ایجاد می شود.
تلاشهای پزشکی بر یافتن جایگزین های موثر برای این دارو، استفاده از گاز ازون را بعنوان روشی سالم در درمان دردهای مفصلی و عضلانی مطرح نموده است. استفاده از این گاز در پزشکی از حدود سی سال پیش در درمان بیماریهای مقاوم گوارشی شروع شد و امروزه از اوزون تراپی در درمان بسیاری از بیماریها، بهبودی زخمهای مقاوم به درمان و درمان عفونتهای مقاوم استفاده میشود.
خصوصیات شیمیایی گاز ازون به نحوی است که تزریق غلظت خاصی از آن به داخل مفاصل و تاندونها، سبب کاهش التهاب و بهبودی بیماران میگرد. فعال شدن سیستم ضد التهابی بدن و مهار آزاد شدن واسطه های التهابی در محل تزریق، تاثیر ضد التهابی ازون را از انواع مختلف کورتون بیشتر نموده است.
ازون علاوه بر کاهش التهاب سبب تعدیل سیستم ایمنی و فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت در محل تزریق می گردد. ساییدگی زانو و آرتروز زانو از بیماریهای شایعی است که بیماران مبتلا به آن جهت اجتناب از عمل جراحی راهکارهای مختلفی را تجربه مینمایند . تزریق داخل مفصلی کورتون یا ژل های اسید هیالورنیک و درمان زانو درد با ای پی آر پی از روشهایی است که تا کنون در درمان ارتروز زانو بکار برده شده است.
استفاده از تزریق داخل مفصلی اوزون در مطالعات انجام شده و اوزون درمانی آرتروز زانو ، علاوه بر اثر ضد التهابی قوی، فعالیت سیستم بازسازی را در داخل زانو فعال ساخته و بهبودی سریع و قابل ملاحظه ای را در بیماران مبتلا به ارتروز زانو داشته است.
علاوه بر این تزریق این گاز با نیدل های بسیار کوچکی صورت می گیرد و درد هنگام تزریق از روشهای دیگر به مراتب کمتر است . خاصیت ضد میکروبی گاز ازون در حدی است که از آن در ضد عفونی کردن هوا و آب استفاده میشود و به این دلیل شانس عفونت در اثر تزریق ازون نسبت به روشهای دیگر کمتر است.
علاوه بر مفصل زانو، در درمان دردهای مفصلی عضلانی دیگر مانند التهاب تاندون آرنج، خار پاشنه، مچ دست و پا و شانه و هر ناحیه ای که قبلا از تزریق کورتون جهت درمان استفاده میشده انجام تزریق گاز ازون بعنوان جایگزین سالم و موثری مطرح گردیده و استفاده از آن بصورت روز افزون در حال افزایش است. استفاده از این روش بعنوان گام موثری در کاهش مصرف کورتونهای تزریقی درمان بیماران مراجعه کننده به کلینیکهای درد بکار گرفته می شود.

اعمال قبل از تزریق ازون
شما باید آرامش خودرا حفظ کنید ممکن است نقاط تزریق کمی دردناک شود اما پزشکان برای کاهش این درد از مسکن های بی حس کننده قبل و بعد از اوزون استفاده می کنند از داروهایی مانند ناپروکسین، آسپیرین وایبوپروفن حداقل دو روز قبل از انجام اوزون استفاده نکنید ممکن است قبل از تزریق برای شما داروهایی مانند تایلنول، ترامادول، ویکودن، نارکو ویا داورهای دیگر تجویز شود و مصرف مکمل های روغن ماهی را دو روز قبل ازاوزون قطع کنید. در صورتیکه به مسکن های قوی تر از تایلنول نیاز داشته باشید پزشک برای شما تجویز خواهد کرد .

اعمال بعد از تزریق ازون
توصیه می شود بیماران ازیک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین و استراحت کافی استفاده کنند که به ریکاوری واحیا بعدازتزریق کمک میکند بسیاری ازبیماران به اشتباه بعدا زتزریق به سرعت به انجام تمرینات فیزیکی شدید میپردازند که این کار اشتباهی است وروند بهبودی وساخت کلوژن را به تاخیرمی اندازد بهتر است دو روز استراحت داشته باشند و درصورت نیاز میتوانند ۲تا ۳هفته بعدا زتزریق بادقت کافی فعالیت های شدید و طولانی مانند ( اسکی، بسکتبال ، حاکی روی چمن و سطوح پیشرفته یوگا ) و حرکات پرشی را انجام دهند .
بسیاری از بیماران برای کاهش التهابات تا دو روز پس از تزریق از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و بالانگهداشتن برای اندام های تحتانی ( مانند پا ) استفاده میکنند همچنین برای کاهش درد و التهابات از مواد و داروهای طبیعی به غیر از ایبوپروفن، آلیو، مورتین، آسپیرین و یا داروهای ضد التهاب بدون استروئید دیگر مانند سلبرکس استفاده می کنند متخصصین برای کاهش دردهای شدید شل کننده عضلات یا داروی نارکوتیک را توصیه میکنند بیماران ممکن است از مواد طبیعی مانند پماد کاپسایسین و… استفاده کنند اما باید از مصرف روغن ماهی و مکمل های این ماده تقریبا دو هفته بعد از انجام تزریق خودداری کنند پزشکان توصیه می کنند برای تسریع در روند بهبودی بیماران میتوانند از مکمل های غذایی خاصی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

فواید اوزون درمانی
مطالعات اخیر عوارض قابل توجهی را از اوزون گزارش نکرده اند به علاوه شما می توانید انتظار کاهش درد بلافاصله بعد از انجام تزریق را داشته باشید، غضروف ها و بافت های شما بازسازی میشوند این درمان می تواند روی زانو تاثیر بیشتری داشته باشد و باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن ، بهبودی آسیب دیدگی های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل ، ماهیچه ها و اعصاب شود.
اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما درشرایط خاص افراد به ۳ تا ۵جلسه برای درمان نیازدارند اکثر افراد بعد از انجام این روش با کاهش درد مواجه میشوند.
ازن درمانی در موارد مختلفی موفقیت آمیز بوده است.
مواردی نظیر:
۱- درمان درد مختلف بدن
۲- درمان دردهای شدید مفصل کمر و گردن
۳- آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
۴- مشکلات و آرتروز لگن و زانو ( درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )
۵- بیرون زدگی و فرسودگی دیسک ( برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود )
۶- سندروم تونل کارپال
۷- درد عصب و رگ سیاتیک
۸- سینوزیت ( شدید یا ملایم)
۹- اختلال آرنج تنیس بازان
۱۰- عفونت های دندان
۱۱- بهبودی بعد از جراحی مفاصل
۱۲- شکستگی های غیر قابل درمان
۱۳- جراحات
۱۴- آسیب دیدگی ها ورزشی

فواید اوزون درمانی
سلول های سالم به اکسیژن نیاز دارند . به وجود آمدن بیشتر عفونت ها به دلیل حمله به سلول های بی هوازی است که در یک محیط غنی از اکسیژن رشد نمی کنند . محرومیت بدن از اکسیژن،مثلا به علت هوای آلوده، سبک زندگی بی حرکت و یا رژیم غذایی، مواد غذایی زائد که نیاز به مقدار زیادی اکسیژن برای هضم شدن دارند، میکروب های بی هوازی را به تکثیر تشویق می کنند. رشد بیش از حد میکروب های مضر باعث واکنش های آنزیمی، سوخت بیش از حد مواد زائد و سوخت و ساز بدن می شود و نهایتا مرگ را به همراه دارد. تحت شرایط بی هوازی چرخش از تنفس هوازی به تنفس بی هوازی برای سنتز انرژی در سلول ها شکل می گیرد.
برنده ی جایزه نوبل دکتر اتو داربورگدر نشان دادکه علت اصلی بروز سرطان جایگزینی اکسیژن در تنفس سلولی های طبیعی توسط تخمیر قند است. رشد سلول های سرطانی یک فرایند تخمیری است که می تواند تنها در غیاب نسبی اکسیژن آغاز شود. ازن از قدرتمندترین اکسیدکننده های طبیعت است و به همین دلیل در تصفیه ی آب و فاضلاب استفاده می شود و در حال حاضر در پزشکی اروپایی برای درمان همه چیز از جمله زخم و کلوسیت سرطان تا سکته مغزی و ایدز کاربرد دارد،ازنی که مسئول محافظت در برابر نور ماوراء بنفش خورشید است و یا اکسید کننده ی آلاینده ها در هوا. ازن را می توان با اکسیژن پزشکی از طریق تخلیه ی الکتریکی تولید کرد. این ماده یک مخلوط گازی از اکسیژن و ازن است.

خواص پزشکی
در محدوده ی بالاتر از غلظت (سه و نیم تا پنج درصد ازن در یک اکسیژن ) ازن قابلیت میکروب کشی قوی با تخریب اکسیداتیو را دارد. قدرت اکسیداتیو ثابت کرده است که در از بین بردن ویروس ها در چربی های احاطه شده مثل اپسیتین ، تبخال،ویروس سیتومگال را ویروسهایی که موجب ابتلا به هپاتیت می شود موثر است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که درمان با حضور از ۹۷ تا صد در صد برای از بین بردن ایدز در شرایط آزمایشگاهی موثر بوده است.این تاثیرات سیستمیک ازن را می توان یک ابزار درمانی قوی تلقی کرد.
چرا که امروزه بسیاری از بیماری های انسان را می توان به دلیل کاهش سطح اکسیژن بدن دانست. ازن باعث بهبود متابولیسم اکسیژن می شود ازن تحویل اکسیژن به بافت های هیپوکسیک و هم چنین فعال سازی مجدد متابولیسم اکسیژن سلولی را بهبود می بخشد. مکانیسم این اقدام های سیستمیک شامل دو فرایند مستقیم و غیر مستقیم است. ازن به طور مستقیم بار های الکتریکی غشا گلبول قرمز، افزایش انعطاف پذیری گلبولهای قرمز، در نتیجه افزایش خواص جریان خون و انتقال اکسیژن به سلول ها و بافت ها را تغییر می دهد.
این امر به ویژه در بیماری انسداد شریان که در آن توده ای سکه ای از گلبول های قرمز معمولی تشکیل می شود، قابل اجرا است. مکانیسم غیر مستقیم شامل ازونکافت است، یعنی واکنش یونیزه ازن با اسید های چرب غیر اشباع شده در غشا سلولی تولید پروکسید. باید دانست که رفتار ازن مانند یک یون است و نه رادیکال های آزاد ph تحت خون طبیعی و فیزیولوژیک. بنابراین هیچ واکنش زنجیره ای رادیکالی رخ نمی دهد.
پراکسید کوتاه مدت تشکیل شده در غشا به سلول تزریق شده و توسط آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز حذف خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که مکمل با ویتامین N یا E استیل سیستنی و سلنیوم در طول ازن تراپی برای پشتیبانی از سیستم گلوتاتیون سم زدایی استفاده شود. علاوه بر این، افزایش مسیر گلیکولیز آنزیمی منجر به افزایش آدنوزین تری فسفات (ارز انرژی سلولی )می شود. این مسئله برای درمان سکته مغزی و سوختگی اهمیت دارد.
ارتفاع سنتز آدنوزین تری فسفات باعث تشکیل پریفوکال در بخش جراحت دیده می شود و باعث به حداقل رساندن نکروز بافت و زخم های پس از آن می شود. اما این در حالی موثر است که ازن در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه تزریق شود. در آلمان بسیار از آمبولانس ها به ازن مجهز شده اند تا در صورت سکته مغزی بیماری به صورت داخلی تزریق شوند.

ازن فعال سیستم ایمنی بدن
به خوبی ثابت شده است که ازن می تواند مونوسیت و لیفوسیت های فعال شده ناشی از سایکتوکاین مثل عامل اینترلوکین و اینترفرون و تومور نکروز را بهبود بخشد.

مطب شخصی دکتر علی تارات بر اساس الگو گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا و رعایت استانداردهای جهان در زمینه انواع روشهای رایج تجویز اکسیژن – اوزن طبی در خدمت شما عزیزان است.

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک "